Vliegende liefde

20jul16

Afgelopen zaterdag was het vliegendemiereninvasie in Leuven. Je kon niet buiten komen, of ze zaten in je haar, nek of neus. Het ging niet over honderden of duizenden. Miljoenen van die beestjes leken zomaar uit het niets te zijn opgedoken. Een vriendin vertelde me dat dit hun versie van online daten is: de koningin vliegt hoog in de lucht, en het mannetje dat even hoog geraakt als zij, mag met haar paren. Romantisch? Mja… Maar ik stel me toch een paar vragen bij deze strategie.

Ten eerste: waar zijn alle vrouwtjes, terwijl de heren naar de pijpen van de queen dansen? Nemen die een dag verlof, met een wellnessarrangement en driegangenlunch?

En dan: Leuven is geen grote stad, maar het lijkt me voor zo’n kleine koningin toch niet evident om te overzien welk mannetje het hoogst vliegt. Heeft ze een verrekijker? Of assistenten om te verifiëren dat het juiste mannetje de prijs wint?

Google zegt dat de mierenkolonies dit allemaal doen op dezelfde zwoele dag in de zomer, zodat de koninginnen ook keuze hebben uit mannetjes uit de andere families. Dat is pas mysterieus! Want hoe spreken ze af op welke warme dag ze hun vliegdate houden?

In elk geval, zondagmiddag lag de stad vol met miljoenen mierenlijkjes. Heel zielig. Doe mij dan toch maar online daten.



1 Responses to “Vliegende liefde”

  1. Methinks you are too focussed on the sex life of flying ants 😉


Plaats een reactie