Niet zo zacht

28Dec08

Ik wil niet weten dat een kat de mensen waarbij ze leefde op een paar weken tijd vergeten is. Zeg me niet dat we elke dag een jaar ouder worden, dat de tijd wegvliegt sneller dan ik schrijf. Je hoeft me niet te herinneren aan de pijn in de wereld, ik zie ze zelf ook wel. Vertel me niet dat we doodgaan en dat het daar stopt, in dat graf, die tombe, die urn. Ik hoor liever niet dat liefde weg kan gaan onder invloed van wie weet wat, of niet zo sterk blijkt te zijn als je dacht, niet zo lief, niet echt zo zacht. Ik hoef het niet te weten.

Sssssssst.

Vertel me iets moois, iets waar hoop uit spreekt, heel voorzichtig.



10 Responses to “Niet zo zacht”

  1. 1 susandeverzameling

    Ik heb een lief in Engeland…

  2. Op volle toeren
    ’t nieuwe jaar beboeren.
    (Stijn Streuvels)
    Met de groeten van
    De Drs.

  3. 3 tina

    Ik ben zaterdag gaan sportvliegen en vond het een onvergetelijke ervaring. De wereld al vliegend bekijken, is bevrijdend. Werkelijk!

  4. Tel rustig tot tien. Eén, twee, drie, vier, vijf , zes, zeven, acht, negen, tien. Zo: in deze tien seconden zijn er wereldwijd ongeveer 43 baby’s geboren. Wens ze alle 43 een gelukkig leven.

  5. 5 Flora Fleempaard

    @Susan: skype is niet hetzelfde als een echte knuffel, he…

    @Tina: Ha! Inspiratie voor de avonturenbongobon die ik voor kerst gekregen heb.

    @Johan: jij bent me er eentje, weet je dat?

    @Louise: Ik weet het niet… Ik wil niet zwart doen, hoor, maar ik vrees dat er bij die 43 een aanzienlijk aantal is (vertel me het juiste getal niet) die meer hebben aan mijn geld, een dokter, zuiver drinkwater, gezonde ouders, kleren,… dan aan mijn wens. Maar omdat wensen geen kwaad kan: * blaast alle goeds de wereld in en hoopt op het beste *

  6. 6 susandeverzameling

    Inderdaad skype is niet hetzelfde, maar het duurt niet lang meer voor hij weer in het echt hier is. Ik tel de dagen af🙂
    En (!) het is zo fijn om wederzijds verliefd te zijn!

  7. Dit maakte mij vandaag even vrolijk in mijn eigenste sombere bui. Dochterlief die aan het kleuren was en ondertussen zong van:
    ‘ik zit op café, met een pint naast een fles yes yes,
    ik zit op café en zie ze graag mijn tante agnes yes yes’

  8. Is het zo Flora? Ik heb erover zitten nadenken. Jouw en mijn geld zijn uiteraard maar een druppel op een hete plaat. Dat van dat eten, en drinkbaar water, en onderdak en gezonde ouders en zo is natuurlijk helemaal waar, maar het punt is juist: hoe komen ze daar aan? Wij niet, ik niet, jij niet , het grootste deel van de lezers van deze blog zijn niet in staat om hen dat water, dat voedsel, laat staan die gezonde ouders te bezorgen. Maar als we met z’n allen elke dag pakweg 40 pasgeborenen een gelukkig leven toewensen, zou het dan vroeg of laat niet bijna een natuurlijke zaak worden dat we gaan stilstaan bij wat we zelf eten, welke kleren we kopen, hoeveel kilometers we met de wagen afleggen, hoe hoog we de verwarming draaien, hoe vaak we ons bad laten vol lopen, dat we ervoor kiezen om spullen te kopen waarvan we mogen verwachten dat degenen die ze gemaakt hebben er hun boterham mee verdienen… Allemaal zaken die er toe bijdragen dat die veertig kinderen van mijn wens, en die veertig van jou, en die veertig van morgen, en die veertig die de volgende tien seconden geboren worden, meer kansen hebben op een rechtvaardig leven. Als we maar met genoeg zijn die hen dat leven oprecht toewensen.

  9. ’t Zijn de kleine dingen die je moet willen zien, soms is dat heel veel.

  10. 10 Flora Fleempaard

    @Susan: geniet ervan!

    @Dita: wat een schatje!

    @Louise: Ik vind je positiviteit hartverwarmend. Ik kan me alleen niet van het gevoel ontdoen dat de boel nogal oneerlijk verdeeld is, juist door me te realiseren hoeveel geluk ik heb.

    @Zeezicht: klopt. Maar ik vraag me af of die uitspraak opgaat voor mensen in oorlogssituaties, hongersnood,…


Geef een reactie

