Selectief blind

22Feb16

Hoe ouder ik word (of misschien heeft het helemaal niks met leeftijd te maken), hoe minder goed ik de krant kan lezen. En Facebook, en het internet.

Het zijn niet mijn ogen die achteruit gaan. Het is mijn vermogen om akelige dingen te verwerken. Triest nieuws. Lelijke actualiteit. Wraakroepende feiten. Ik kan er niet meer tegen. Ze achtervolgen me, vooral de beelden, de hele dag. En ’s nachts in mijn dromen worden ze samengemixt tot één grote brij van kommer en gruwel.

Ik hoef u niet uit te leggen over welk nieuws ik het heb. U weet het zelf ook. En ik stel me voor dat u er wél naar kijkt, de details leest, en er evenzeer van aangedaan bent als ik. Maar ik denk dat u uw hoofd niet wegdraait, of niet op het kruisje klikt nog voor u echt gekeken hebt.

Ik vertoon vermijdingsgedrag. Alsof de realiteit verdwijnt met het dichtklappen van mijn laptop. Ik voel me daar niet eens beter door, want de werkelijkheid blijft bestaan, ik raak op één of andere manier toch op de hoogte van de pijn in de wereld, en ik voel me daarbovenop nog schuldig ook. Omdat ik selectief blind ben, met voorbedachte rade.

No Responses Yet to “Selectief blind”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

