Ik ben geen ram

22Jun12

Hokjes zijn beperkend, hokjes zijn kort door de bocht, hokjes zijn uit de mode. Ik hou niet van hokjes, maar ik beken wel dat het soms (soms!) gewoon leuk is om in een hokje te passen. Want dan hoor je ergens bij, en dat kan soms fijn zijn. Als je dacht dat je de enige was die “zo” (wat dat dan ook is) redeneert/eet/slaapt/denkt/voelt. De geruststellingsfunctie van hokjes.

Meestal is het enige probleem van hokjes dat ze wel een punt hebben, maar te algemeen zijn. Dat ze voor alle gemakkelijkheid de nuances vergeten te vermelden. Maar ik heb een hokjesprobleem dat uit de band springt. Ik ben namelijk helemáál, absoluut, écht  geen ram.

Ik ben geen ram. Zo.

Eigenlijk interesseren horoscopen me geen moer. Ik hoef niet te weten wat de toekomst brengt, en hoef ook geen advies van iemand die mij niet kent. Te zweverig voor mij, en te gehokt. Ik heb gewoon geen zin om te geloven dat iedereen die tussen 21 maart en 20 april geboren is, zo ongeveer hetzelfde karakter heeft als ik.

Maar af en toe kom ik iemand tegen die me best verstandig lijkt, en wel “aan horoscopen doet”. Die als argument voor een eigen stommiteit aanhaalt: “Wat wil je, een stier, hè…” En dan zucht. Meestal vragen ik dan wat er met stieren is, en dan zit je natuurlijk midden in het gesprek over horoscopen voor je het weet. De échte horoscopers zijn oprecht overtuigd van hun zaak. En dan zoek ik,  verleid door hun enthousiasme, toch nog maar eens op welke eigenschappen een ram (oftewel mij) onderscheidt van de andere sterrenbeelden.

Voor de niet-kenners onder u vat ik het kort samen. Een ram is een vuurteken, een energieke persoon die gaat voor wat hij wil (met behulp van die horens), zich laat leiden door zijn verstand. Een ram is koppig, gehecht aan vrijheid, vernieuwend.

Conclusie van heel dat zaakje: ik ben geen ram. Maar niet getreurd, ik heb een creatieve oplossing bedacht. Mijn sterrenbeeld is namelijk de pinguïn.

De pinguïn is een beetje traag, vooral op het vasteland en in groepsverband. Maar eens in zijn element, het water, beweegt ‘ie als een turboballerina. Hij is loyaal en zorgzaam, en meestal zachtaardig. Hij verliest regelmatig zijn evenwicht, maar krabbelt steevast weer recht. In de liefde geniet dit sterrenbeeld van de rust en voorspelbaarheid van een vast maatje, en ook op werkgebied apprecieert hij een zekere mate van zekerheid. Maar vergis je niet! Een pinguïn kan verrassend uit de hoek komen en compenseert de routine met humor en creatieve uitspattingen.

Voilà. De ideale oplossing bij hokjesproblemen: er eentje bij creëren. Ik ben geboren op de ochtend van Pasen 1978 en dat maakt mij een pinguïn.



One Response to “Ik ben geen ram”

  1. Geboren op 22 maart en dus een ram maar ik ben niet iemand die me iets aantrekt van horoscopen. Er zijn altijd wel dingen die herkenbaar zijn en van toepassing op iemand. Zo denk ik van mezelf dat ik me laat leiden door mijn verstand en gehecht aan mijn vrijheid. Ik heb de naam koppig te zijn al vind ik dat niet echt. Ik laat horoscopen voor wie erin wil geloven maar vind het voor de rest maar praatjes tegen de vaak.


Geef een reactie

