Vanavond een pijnstiller, schat

14Jun12

Mijn strategie bij de meeste pijntjes is wachten tot ze overgaan. Als ik er na drie weken nog altijd last van heb, of het wordt erger, begin ik te overwegen naar de dokter te gaan. Mijn huisarts is nogal een populaire kerel waarbij je twee weken op voorhand moet boeken, dus meestal plof ik op zijn bezoekersstoel neer met klachten van een maand. Ik probeer zo weinig mogelijk acute dingen voor te hebben, want dan kan ik simpelweg niet bij hem terecht. Daarom heeft hij een groepspraktijk rond zich uitgebouwd. En dan moet je bij één van zijn collega’s.

Ik had een afspraak bij mijn huisarts zelf, maar plots steeg mijn hoofdpijn van drie weken zo’n zes punten op de pijnschaal, en dus kwam ik bij een andere dokter terecht. Ik hou niet zo van medicatie, maar ik zou de man gesmeekt hebben om pijnstillers. Gelukkig kwam hij daar zelf mee, pillen en een voorschrift voor tien sessies bij de kinesist. Als ik niet zo’n pijn had, had ik opgelucht gelachen. Nu kon ik alleen maar mompelen: “Oef, dus toch geen tumor.” (Soms slaat mijn fantasie op hol.) “Nee hoor,” stelde hij me gerust, “een tumor geeft zelden hoofdpijn.” Ik bedenk me nu pas dat ik dus eigenlijk alsnog een tumor kan hebben. Gelukkig ben ik niet hypochondrisch aangelegd.

Die medicatie werkt trouwens best goed. Maar er blijkt vanalles mis te zijn met mijn houding, dus kwam ik gisteren toch op de tafel van een kinesist terecht. Als ik hem op straat tegenkwam, zou ik hem achttien schatten, maar kinesitherapie is vijf jaar studeren, dus hij moet toch twee- à drieëntwintig zijn. Enfin. Hij deed dat goed: eerst allerlei testjes, vervolgens een wetenschappelijke uitleg, en daarna hetzelfde in mensentaal, met een plastic wervelkolom om me te tonen waar het bij mij allemaal misloopt. Hoe we dat allemaal gaan aanpakken in de komende maanden en dat ik die pillen nog maar even moet blijven nemen, want we zijn er nog lang niet. Oh ja, en als de sessies dan niks uithalen, dat ik dan maar terug naar de huisarts moet, want dat mijn pijn in dat geval te wijten is aan één van de drieënvijftig andere wetenschappelijk vastgestelde mogelijke oorzaken van hoofdpijn.

Ik zal misschien al maar een afspraak boeken. Annuleren kan altijd nog.



No Responses Yet to “Vanavond een pijnstiller, schat”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

