Onmens

08Jun12

Ik beschouw mezelf graag als een ruimdenkend mens, iemand die niet oordeelt op basis van een futiliteit, iemand die tweede en derde en vierde kansen geeft.

Maar niks is natuurlijk minder waar. Net als de meesten van ons hang ik aan elkaar van de vooroordelen. Ik kijk namelijk vies naar mensen die hun hondje uitlaten maar het niet de tijd geven om te snuffelen aan elke grasspriet. Ik denk lelijke dingen over mensen die voorsteken aan de kassa, en wie te laat komt zonder te verwittigen, moet al heel erg zijn best doen om mij ervan te overtuigen dat ‘ie in andere gebieden van het leven in staat is rekening te houden met anderen. Wie om 7 uur ’s morgens niet vertraagt aan het zebrapad dat ik wil oversteken, is niet aardig, wie zijn kat niet aanbidt, is een onmens.

Nee, alles bij elkaar ben ik even bekrompen als een oudje dat de straat van achter haar raam gadeslaat en de politie belt als er iemand een scheet laat. Maar ik ben wel dubbel zo streng voor mezelf als voor een ander.



No Responses Yet to “Onmens”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

