Frisse lucht

09Sep11

Als ik mag kiezen bij welk kermiskraam ik mijn smoutebollen koop, kies ik voor het kraam waar ze ze in een roze papieren zak doen. Wie verkoopt er nu smoutebollen in een oranje of groene zak? Da’s toch geen marketing. Marketing is het dan weer wel dat je er minstens tien ineens moet kopen. Tien smoutebollen is gewoon teveel van het goeie. Zelfs uit een roze zak.

Wilde sigaren lijken op het eerste gezicht niet echt te verschillen van niet-wilde sigaren (tamme sigaren?). Misschien smaken ze straffer, of zijn ze gemaakt van in het wild groeiende tabak. Misschien ontsnappen ze wel als je het doosje niet goed sluit, maar dat klinkt dan weer net iets te.

Mijn schoot is te klein voor tegelijkertijd een tijger en een wit spook, en dat begint een echt probleem te worden. Het breekt mijn hart wanneer er eentje lekker ineengekruld bij me ligt, en die ander met grote ogen naast me komt zitten, staren. Ik moet een aanbouwpakket zien vast te krijgen of zoiets.

Ze is maar twee centimeter groter dan ik, en toch moet ik de bestuurdersstoel van de auto een halve meter vooruit schuiven wanneer zij als laatste gereden heeft. Als ik met mijn voeten aan de pedalen wil kunnen, bedoel ik. En zij moet de klepjes van alle dingen die lucht in haar gezicht blazen sluiten telkens als ik gereden heb. Frisse lucht.

Het leven is raar. Mensen zijn raar. Er is geen zin, dus modderen we maar wat aan, toch? Ik heb Harry Mulisch terug naar de bibliotheek gebracht na 300 pagina’s. Het is niet mijn moment om de hemel te ontdekken. Een andere keer misschien. Ik wil gewoon luchtig nu. Niet teveel nadenken is de boodschap, denk ik.

In een periode waarin je ego het een beetje moeilijk heeft, werkt het erg opbeurend om gemakkelijke kruiswoordraadsels op te lossen vlak voordat je je nachtlampje uitdoet. In slaap vallen met een dat-heb-ik-weer-goed-gedaan-gevoel. Ik weet wel dat het de bedoeling is om je ego te overstijgen door jezelf te verliezen in je passies, en dat doe ik ook wel, maar u weet wel wat ik bedoel. Slaap zacht.

No Responses Yet to “Frisse lucht”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

