Sportieve groetjes uit de Wetstraat

17Aug11

Jaarlijkse sportdag van het werk, altijd goed voor een liftgesprekje vooraf (genre “Welke sport kies jij deze keer?”) en achteraf (genre “Gezien? Na zes pinten wisselde Y af en toe van team tijdens de match.”).

We hebben nog een week om ons in te schrijven, en elk jaar moet ik mezelf oppeppen tot ik het uiteindelijk (allez dan maar, in het kader van netwerk-nog-eens) zie zitten om me in te schrijven, meestal op de laatste dag. Tijdens de oppepfase loopt ook de alsikdantochmeedoe-welke-sport-zal-ik-dan-dit-jaar-eens-kiezenfase. Je hebt natuurlijk de klassiekers: wandelen (het Zoniënwoud is best mooi), zwemmen, fietsen, voetbal en tennis, maar de eerste drie doe ik al elk jaar en de laatste twee kunnen niet wegens mijn schrik-van-de-bal.

Met schrik van de bal (lees: ogen toe, ineenduiken en armen over mijn hoofd als de bal eraan komt) word je al snel een niet zo gegeerde teamgenoot, en bij één tegen één wordt zelfs je tegenstander al snel ellendig van je gebrek aan weerwerk. De enige ballen waar ik niet voor ga lopen, zijn petanqueballen. Die zijn wel zwaar en dus uitstekend geschikt voor hersenschuddingen en gebroken ribben, maar ze vliegen doorgaans niet zo hoog of ver, en bovendien botsen ze niet, wat ze veel minder bedreigend maakt. Nu is er wel petanque op onze sportdag, maar terwijl de fietsers, zwemmers,… het domein verlaten om hun ding te gaan doen en daarna terugkomen voor een hamburger en een pint, bevinden de petanquebanen zich naast de bar. Inderdaad. En dat duurt zo de hele dag, dat gepetanque naast de bar. Om 9 uur ‘s morgens is dat allemaal nog gewoon plezante boel, maar tegen 15 uur vliegen de ballen alle kanten uit, is degene die het kleine balletje nog niet dubbel ziet sowieso gewonnen en weet niemand nog bij wie hij in het team zit. Ja, ik ben een saai meisje dat niet drinkt. Nee, ik ga dus niet petanquen.

Blijven over: vissen, badminton, darts (ook langs de bar + ben gehecht aan mijn ogen, dus no go), volleybal (nope wegens zie hoger), boogschieten, mountainbike voor gevorderden. Dat vissen zorgt elk jaar weer voor grote hilariteit bij vrienden en familie (gegeven dat je durft toe te geven dat je op de sportdag van je werk kan kiezen voor vissen), maar het staat er elke keer toch weer opnieuw tussen. Elk jaar is het dezelfde ene collega die vist. Het pleit voor hem dat hij de vissen terug vrijlaat, maar ik voel me de weerhaken al in mijn lip als ik er nog maar aan denk, en uit mijn kindertijd herinner ik me nog dat de vissen van die haak afdoen niet één van mijn vele talenten is. Ik vond het stilzitten ook niet echt gemakkelijk, tot grote frustratie van pa en broer die beweerden dat ik de vissen wegjoeg met mijn gezangen (persoonlijk denk ik dat vissen een goeie klassieker nog wel weten te appreciëren, maar ik geef toe dat in het water vallen een afschrikeffect kan hebben). Daarnaast wil ik wel een spórt doen op de sportdag, als ik dan toch ga. Hence: Flora gaat niet vissen. Flora is totnogtoe ook geen gevorderde mountainbiker, dus zal Flora zich dit jaar ofwel inschrijven voor de initiatie boogschieten (niet in de buurt van een bar) of de hele dag braafjes gaan badmintonnen.



4 Responses to “Sportieve groetjes uit de Wetstraat”

  1. Je bent geen saai meisje. Wist je dat de iPhoneversie van Flora Fleempaard best cool is?!

  2. Best wel jammer dat jullie de hele dag lang dezelfde sport moeten doen, sportdag in het middelbaar betekende bij ons 5 à 6 sporten per dag (het fietsen naar de locaties niet inbegrepen). Als je iets een hele dag lang moet doen wordt het sowieso saai! Veel succes nog met de keuze en met het sporten zelf🙂

  3. Ik dacht hetzelfde als Greet. Met daaraan toegevoegd dat als je een sport wilt beoefenen waarin je al een paar opwarmrondjes gedaan hebt, je zeker voor petanque kunt kiezen😉 En wie beweerde dat dat geen sport is, en wie heeft er na een paar wedstrijdjes zowieso dorst..? :-p
    Tot zondag!! (op het petanque-terrein)

  4. 4 Ann

    boogschieten wordt dikke fun, heb het ook al een paar keer gedaan…tip : eet veel spinazie ervoor😉


Geef een reactie

