Over plastieken bakskes

16Jun11

Er moeten mij een paar dingen van het hart over plastieken bakskes, zo van het soort dat we gebruiken om restjes in te vriezen of in de frigo te bewaren tot morgen.

Ligt het aan onze bakskes, of zijn plastieken bakskes niet gemaakt om tomatensoep en -saus in te bewaren? Dat roodsel (het lijkt wel in de wanden ingebakken) is onmogelijk weg te krijgen! Ik weet dat er bakskes zijn die al dan niet geschikt zijn voor microgolf en/of diepvries, daarvoor hebben ze zelfs icoontjes op de onderkant van de bakskes gedrukt (zelfs op de bakskes van den Aldi), maar een tomatenicoontje ben ik nog niet tegengekomen, u wel?

Ten tweede is daar de vaatwasserincompatibiliteit van het merendeel van de bakskes. Waren ze voorheen nog perfect vierkant, floepsie: na één beurt in de vaatwas zijn ze ovaal met een teutje. En ze drogen dus niet braaf op in de vaatwasser, zoals alle andere spullen. Wa’s me dat, moet ik nog afdrogen ook?! Daar hadden de productontwikkelaars toch al lang iets op kunnen vinden, niet?

Ten laatste (en daarna hou ik op met zagen), maar wel het allerambetantste: alle deksels die passen verdwijnen spoorloos en worden mysterieuzerwijs vervangen door net-ietsjes-andere exemplaren, zodat je na een paar jaar samenwonen nog een hele collectie bakskes hebt, en een heleboel deksels die van ver eruitzien alsof ze op die bakskes passen, maar geen enkele exacte combinatie van potje en deksel. Om de rijstoverschot van vanavond proper te bewaren tot morgen kan dat allemaal nog, maar probeer alstublieft geen soep (ik herhaal: probeer géén) soep in te vriezen in een bakske waarvan het deksel maar halvelings past. Niet doen.

En dan ga ik nu de bevroren tomatensoep uit de diepvries schrapen. Salut.



4 Responses to “Over plastieken bakskes”

  1. 1 Lucie

    De truc om dat roodsel te vermijden: eerst afwassen met koud water, en dan pas met warm.
    En wij hebben ook zo een heel collectie potjes, het gemakkelijkste vind ik is om alle deksels samen in een doos te doen, dat vergemakkelijkt het zoeken. En potjes zonder deksels weggooien.

  2. 2 Flora Fleempaard

    Kijk, da’s nu een coole tip, se, dat van dat koud water! Dankuu!
    Moeilijk vind ik dat, potjes zonder deksel weggooien. Ik denk altijd: misschien komt dat deksel wel weer boven water. Maar dat doet het nooit…

  3. 3 Nele

    Er gewoon voor zorgen dat iets met wortel of tomaat nooit warm (dus ook niet lauw) in de potjes belandt. En uiteraard een ander potteke gebruiken als je ’t wil opwarmen. Het verkleuren heeft enkel en alleen met de temperatuur te maken.
    Scheve potjes en deksels kan je vermijden door ze enkel in de bovenste lade van je machine te steken. Onderaan zit het verwarmingselement en daardoor worden ze te heet en trekken ze scheef….
    Enne, die deksels die onvindbaar zijn, liggen ergens in een onzichtbare kast samen met de weeskousjes….

    • 4 Flora Fleempaard

      Wow, ik zit hier met open mond van bewondering. Dat soort informatie wil ik dus! Compleet met reden en al. Kan ik les volgen bij je?
      “Weeskousjes”, dat woord gebruik ik ook. En als er dan eentje terug opduikt die ik kan herenigen met zijn maatje, voel ik me net een datingbureau🙂


Geef een reactie

