Mijn bank en ik (en Marieke)

16Mrt11

Ik ben klant bij een bank waarvan de naam zo lang is dat ‘ie onverstaanbaar wordt als ‘ie snel wordt uitgesproken. Vooral als je niet tegelijk kan liplezen, zoals aan de telefoon, en vooral als ‘ie dan nog eens voorafgegaan wordt door een al even snel “Goeiemiddag, u spreekt met Marieke Huppeldepup van”. Dat gebeurt altijd op onverwachte momenten, dat mijn bank mij belt, want ik vraag daar helemaal niet naar, wat dacht u. Ik wil helemaal niet gebeld worden door mijn bank, maar ik ben in mijn naïef verleden ooit zo dom geweest om te zeggen dat ik wel wilde antwoorden op hun telefonische tevredenheidsenquête. Ik weet het, ik weet het, niet slim. Enfin, nu wordt ik dus ongeveer tweemaal per jaar gebeld door telkens een andere Marieke Huppeldepup van mijnbankmetdeonverstaanbarenaam. Ze spreken allemaal snel, die Mariekes. Want in het echt zijn ze helemaal niet van mijnbankmetdeonverstaanbarenaam, maar van een onderzoeksbureau dat door mijn bank is ingehuurd om hun klanten één voor één op te bellen voor een tevredenheidsenquête die slechts vijf minuutjes van uw tijd in beslag neemt. Van op een telefoonnummer dat uiteraard niet in mijn gsm zit. Dus ik wandel over de markt, of ik sta een jeansbroek te passen, of ik ben in middagpauze op mijn werk, en dan belt Marieke. “Goeiemiddag, u spreekt met Marieke Huppeldepup van uwbankmetdeonverstaanbarenaamzekeralsuhemzosneluitspreektalsikdatnudoe, spreek ik met mevrouw Fleempaard?” En ik denk, echt waar razendsnel: “Van waar in hemelsnaam ken ik een zekere Marieke Huppeldepup van professor Barabas?!”



4 Responses to “Mijn bank en ik (en Marieke)”

  1. 1 rendv

    Haha! Professor Baribas!
    Herkenbaar, ook dat stukje over de ge-outsourcete call centerderij en zo, they’re all doing it nowadays en geef maar best nergens je gsm nummer meer op want je raakt er niet meer vanaf – tot je van gsm nr verandert. Which you don’t want.

  2. 2 Flora Fleempaard

    Ik heb al eens horen zeggen dat die callcenters in China zitten, of in het Oostblok… Die laatste Marieke had wel een accent, maar geen Chinees.

  3. 3 rendv

    Ik ben ooit gebeld geweest door Brian from the UK callcenter die uiteindelijk bleek in New Delhi te zitten (en Brian zijn naam was eigenlijk Apu of zo). Hij mocht dat eigenlijk helemaal niet zeggen, maar soms vind ik er wel plezier in om die mannen van hun missie af te brengen en hun iets over zichzelf te laten vertellen. De gesprekken worden wel opgenomen, en de bazen zijn streng, maar toch.

    Er zitten callcenters in Brussel, maar die werken dan weer met Algerije en Marokko voor cheap labour. Waarom Indië? Omdat hun tweede taal Engels is en ze dus kunnen communiceren met Europezen. Waarom Noord-Afrika? Same difference, maar in het Frans. Waarom niet China? Omdat ik Ling Ling en Deng Xiao Lung niet echt zou begrijpen vermoed ik🙂

  4. 4 Flora Fleempaard

    Mijn bank en ik (en Fatiwa) dus…


Geef een reactie

