Zaten er vroeger geen stokken in chippolata’s?

01Feb11

De biologische kippenchippolata’s van Delhaize zijn in hetzelfde bedje ziek als blinde vinken. Hoe hou je die dingen in hemelsnaam onder bedwang in je pan? Ten eerste zijn ze enorm (word je verondersteld zo’n heel ding binnen te wurmen als persoon van gemiddelde omvang en een vrij zittend beroep of zijn ze speciaal voor bouwvakkers ontworpen?) en ten tweede glibberen ze alle kanten uit als je ze probeert om te draaien. Zaten er vroeger geen stokken in chippolata’s om hun chippolataschap te garanderen tot na het bakken, of is dat afgeschaft uit veiligheidsoverwegingen zoals die plastic dingetjes ineens ook niet meer in de chipszakken mochten zitten omdat een oudje het verschil niet gemerkt had met alle gevolgen vandien? Mooi opgerold in de verpakking, omgetoverd tot een dynamisch darmstelsel in een wip. En dan is er natuurlijk het blindevinkfenomeen. Ik geloof niet dat er al ooit één blinde vink mijn pan verlaten heeft als blinde vink. Zo’n dik beest van bouwvakkerformaat geraakt binnen de grenzen van een doorsnee mensengeduld gewoon niet gaar tot helemaal binnenin. Gelukkig vindt mijn lief het niet erg als ik haar aan flarden gesneden gehakt met hier en daar zo’n draadje van dat ander vlees serveer. Als het maar gaar is en ergens naar smaakt. Ik heb vandaag broccoli met witte saus voor ons gemaakt, met aardappelen en een zestiental kippenworstjes die een uur geleden nog twee biologische kippenchippolata’s waren.



One Response to “Zaten er vroeger geen stokken in chippolata’s?”

  1. 1 Athena

    Volgens mij is de truc eerst de buitenkant dichtschroeien en dan in een pan met dikke bodem op een laag vuur, of in de oven op een lage stand, gaar laten worden. Maar ik ben alweer een jaar of 6 vegetariër, wellicht niet de meest betrouwbare bron waar het vleesbereidingswijzen betreft.


Geef een reactie

