Alternatieven

26Jan11

Een aantal van mijn vrienden gelooft in geesten en aanverwante paranormaligheden, en een aantal absoluut niet. Zelf zit ik daar ze ergens tussenin, in die zin dat ik het onverklaarbare eerder zie als “het nog niet door de wetenschap verklaarde”, wat betekent dat beide types vrienden me onder tafel praten. Maar ik ben ook van het soort dat de dingen graag aan een oorzaak koppelt, en dat lukt niet altijd. Dus praat ik met een lamp. Ik zeg niet “praat ik tégen een lamp”, zoals ik wel eens tegen mijn computer mompel (“Neee, dat bedoelde ik niet!”), of tegen onze auto (“Brave moppie.”). Zij is namelijk begonnen. De lamp is begonnen.

Vanaf het begin:

Drie dagen per week stap ik naar het station van Leuven, alwaar ik een trein naar Brussel probeer te nemen. Die wandeling duurt ongeveer tien minuten en ongeveer op de helft passeer ik een rijtje ouderwetse straatlampen. Die gedragen zich allemaal voorbeeldig, behalve die ene.

Belangrijk lijkt me om te vermelden dat er een speling zit op het exacte moment waarop ik onder die ene lamp door loop. Soms is het 7u05, soms 7u10, en als ik echt niet uit mijn bed raakte, 7u20. En toch flikkert die lamp élke keer als ik passeer. Als ze braaf staat te branden, gaat ze uit. En als ze uit is, gaat ze aan. En dat doet ze dus niet bij andere mensen (ja, ik ben 100 meter verder al eens blijven wachten op de volgende passant) en ook niet voordat ik daar ben (ik hou haar al vanuit de verte in de gaten).

En nu wil ik dus een verklaring. Het is genoeg geweest. Dit gaat nu al zeker 2 jaar zo, en ik wil weten wat het is. Ik geef geen electriciteit af, of toch niet bij mijn weten. Die andere lampen bougeren niet, dus ik passeer ook niet toevallig elke keer op het moment dat één of andere lichtsensor ze activeert. Dat er ergens iemand zit te wachten tot ik langskom en dan op een knopje duwt en vervolgens omrolt van het lachen om mijn reactie, lijkt me sterk. Het zou natuurlijk kunnen dat die lamp heel de dag af en toe aan- of uitgaat, en dat al minstens twee jaar lang. Als u geen andere verklaring kan bedenken die enigszins tegemoet komt aan mijn nuchtere inborst, zal ik het daarbij moeten houden. Maar dan ga ik misschien toch een alternatieve route naar het station bedenken.



6 Responses to “Alternatieven”

  1. 1 Athena

    Die zich kapotlachende persoon met knopje was mijn eerste ingeving🙂

    Misschien heb jij iets, telefoon, mp3-speler, laptop, of alledrie, of een ander apparaat, bij je waar het door komt. Of misschien ben jij door het dragen van bepaalde kleding statischer dan de gemiddelde mens.

    Of het is een overledene die jou d.m.v. die lamp iets probeert te zeggen, maar dat idee vind ik zo intens sneu (hoe moet je er ooit achterkomen wat die flikkering betekent, of het ja of nee is, en wat dan überhaupt de vraag was, en waarom die overledene nog niet richting de Elysische velden gezweefd is) dat ik het niet wil geloven. Idem dito voor het idee dat de lamp een bewustzijn heeft gekregen.

  2. 2 Emcue

    Beste Flora,

    Aangezien ik bij het kamp van de ongelovigen hoor, vind ik het bijzonder jammer dat dit mysterie jou twee jaren kan bezig houden (lees: dat dit jou tijd en energie kost die je – bij wijze van voorbeeld – in een wetenschappelijker onderwerp kan steken).

    Daarom stel ik voor dat je de koe bij de hoorns vat en surft naar http://www.leuven.be/e-loket/meldingskaart/. Als je dat nu eens invulde en keek wat er gebeurde?

    Als je je maar niet wendt tot een medium, paranormale handlezer of pseudoheks met glazen bol. Want dan zou ik erg ontgoocheld in jou zijn…

    Succes en houd me (ons) op de hoogte!

  3. 3 Flora Fleempaard

    @Athena: die persoon staat dan wel graag vroeg op, speciaal om mij met een lamp te horen praten… Ik ga in elk geval eens passeren zonder elektronische apparaten op zak.

    @Emcue: Oh, wat een heerlijk nuchtere tip! Dankjewel!

    Intussen heb ik goed nieuws, en slecht nieuws:
    -het goede nieuws: het ligt niet aan de lamp
    -het slecht nieuws: het ligt dus misschien aan mij, want (besefte ik daarnet) onze droogkast doet iets heel gelijkaardigs. Elke keer als ik de keldertrap afdaal om ze te gaan leeghalen, zoemt ze nog even na, ongeacht hoe lang ze al klaar is met drogen…

    Wat denken jullie? Toch maar naar een medium? Of me melden aan het e-loket van Electrabel?

  4. 4 liza

    Flora, ik begrijp u, ik heb ooit hetzelfde meegemaakt. Het is ondertussen ongeveer 15 jaar geleden, maar het heeft me ook zo beziggehouden dat ik nu nog altijd precies weet welke lamp het was. Ik reed in die tijd wekelijks samen met een vriendin met de fiets naar de volleyballtraining. Bij het terugkomen ging die lamp altijd uit als we er voorbijreden, of dat nu een kwartier vroeger of later was dan de week ervoor maakte niet uit. We konden ze ook van ver zien, maar ze ging nooit uit als we er nog ver vanaf waren… ‘k Heb soms gedacht dat we met onze fietsen een plaat in het betonnen fietspaddek induwden waardoor er een slecht contact ontstond ofzo, maar heel nauw hebben we dat niet nagevlooid. Waarschijnlijk loopt de bedrading van de straatverlichting ook niet zomaar losweg een paar centimeter onder het fietspad… 😀

    Misschien moet ik nu ik met de auto rij er nog es voorbijrijden en kijken of ik nu 15 jaar later nog steeds dat effect heb op die lamp. 😀

  5. Heb ik je al eens verteld over die keer dat ik in een hotelkamertje nabij een oud keltisch woud een rood spooklichtje heen en weer zag bewegen boven mijn hoofd? (Echt hoor, het bewoog). Wakkerliggen dat ik daar deed met dat lichtje. Angstzweet eigenlijk, om eerlijk te zijn. En tegelijk had ik een soort déja-vu-gevoel, zo van, ik heb dit precies al eens meegemaakt en wat was dat toen ook alweer? De brandmelder, zo bleek bij dageraad. En in die pikdonkere kamer waren het mijn ogen die bewogen, niet dat lichtje.
    En over dat heerlijk huis waar ik vroeger woonde, waar het licht op een bepaald moment weigerde uit te gaan.
    Het is een psychologisch mechanisme dat we oorzakelijke verbanden zien tussen onze handelingen en dingen die dan net op dat moment gebeuren.
    Dus als dat een troost mag zijn, je bent perfect normaal.
    Je kan misschien eens proberen om in het vervolg vrolijk goeiemorgen te zeggen tegen de lamp (en tegen jouw wasmachine), al dan niet luidop. En zien wat er dan gebeurt. Persoonlijk zou ik niet voor de alternatieve route gaan. Je weet maar nooit wat de lichten in de andere straten gaan doen.🙂

    • 6 Flora Fleempaard

      Het spooklichtjesverhaal kende ik, dat van het licht dat niet wilde uitgaan nog niet. Wel fijn dat ik niet de enige ben met licht-issues🙂
      Hihi, ik denk dat dit de eerste keer is dat iemand mij “perfect normaal” noemt. Mooi compliment, bedankt!


Geef een reactie

