Het ene excuus is het andere niet

11Jan11

Ik ben een weerberichtmens. Ik zet de radio harder na het nieuws en www.kmi.be is één van de vijf websites die ik elke dag check. Ik weet wel dat dat evenveel zin heeft als de in-principe-uurregelingen van de NMBS raadplegen, maar ik doe het toch. Soms klopt de voorspelling namelijk, zowel bij de NMBS als in Ukkel (daar woont het KMI). Na negen jaar pendelen heb ik mijn vertrouwen in de treinuren verloren, maar het KMI dekt zich in door zich te beroepen op “fenomenen van een grote complexiteit, die toevallig optreden, zoals de processen die de atmosferische dynamiek ondersteunen”. Dat klinkt geloofwaardig, toch? Niet dat ik twijfel aan “de machinist is vermist” of “er knabbelt een muis aan de bovenleiding”, maar mijn kritische oren brengen duidelijk meer begrip op voor “stochastische processen” dan voor “wegens druk treinverkeer”.

Bovendien bieden de fijne mensen van het KMI blikseminformatie per brief aan. Dat vind ik dus supercool! Je kan gewoon online vragen of het op die en die dag en plek gebliksemd heeft, en dan krijg je een brief van de heer Michel Crabbé van de dienst Teledetectie van op de aarde met het antwoord, en dit met een nauwkeurigheid van maar liefs 2 km. Geef toe dat dat cool is. Bijna net zo cool is een jaarabonnement op de weerverletdagen. Dan kan je checken of het misschien te heet, te koud of te winderig is om te werken!! Het enige dat ik niet goed begrijp is dat je minstens een maand moet wachten op de informatie. Dat riekt naar NMBS.



No Responses Yet to “Het ene excuus is het andere niet”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

