Kerstman

26Dec10

Drie keer per week  vraag ik me af of hij beseft dat hij aandoet als een kerstman die de bocht gemist heeft. Goedkope kerstmuts met ooit wit nepbont, zijn baard bijna volledig wit, een feestrood fleece dekentje om zijn oude schouders geslagen, niet voor de gezelligheid, maar tegen de bijtende kou van de gang tussen Brussel-Centraal en de metro. Voor hem, niet te ver, want dan schoppen pendelaars ertegen, ligt een vuile pet te wachten op kleingeld.

Ik ben er niet deze week, samen met zoveel andere van de normale voorbijgangers. Het is kerst, verlof, degenen die hem voeden, hebben andere zaken aan hun hoofd, zoals hun stoep sneeuwvrij houden en cadeautjes voor ooms die alles hebben. We klagen dat het koud is, en gevaarlijk op de baan, en dat we drie weken moeten wachten op de bestelling van onze winterbanden.

België heeft geen strooizout meer en geen regering en geen plek voor oude man die uit de bocht gegaan zijn en ik weet niet of ik moet hopen dat hij er nog is als ik terugkom, of beter dat hij een andere plaats gevonden heeft.

One Response to “Kerstman”

  1. 1 Flora Fleempaard

    Hij is er niet meer…


Geef een reactie

