Schapen omduwen

09Jul10

Je mag een schaap niet omduwen, want als het kantelt en langszij overkop (overzij, dus) gaat, kunnen zijn ingewanden in de knoop geraken, en dan gaat ‘ie dood.

Dat wist ik niet. Nu wel. Niet dat het ooit in me zou opkomen om een schaap omver te duwen, maar toch. Het is goed om van dat soort dingen op de hoogte te zijn.



10 Responses to “Schapen omduwen”

  1. Ik heb ook wel eens gehoord dat schapen op hun zij niet meer overeind kunnen komen. En dat ze daarom sowieso zouden sterven. Maar dat is misschien een fabel en/of een gemakkelijkere versie van jouw verhaal.

  2. 2 smiley

    Ik heb idd beide verhaaltjes ook al gehoord.

  3. 3 mie

    she’s back!!! jiepie!

  4. Ah, eindelijk een kans om mijn, over het algemeen niet vaak nuttige, schapenkennis te etaleren! ;-P Schapen kunnen inderdaad als ze op hun rug liggen (dus met vier poten de lucht in), niet meer overeind komen en sterven een ellendige dood als ze geen hulp krijgen. Je mag een schaap dat op zijn rug ligt nooit omrollen naar stand, i.v.m. de kans op maagtorsie, wat alsnog een nare dood tot gevolg heeft. Je moet het schaap van vier poten in de lucht naar een zittende positie krijgen, en als hij/zij op zijn/haar kont zit, naar voren duwen zodat hij/zij weer op 4 poten staat! *gaat nu weer ergens anders een irritante feitjesspuwer zitten wezen*😉

  5. 5 Kleine beer

    Ik produceerde mijn eerste oprechte lach van vandaag!

  6. 6 dagamma

    Dat klopt! Heb ik je trouwens al verteld dat ik sinds vorig jaar een eigen schaap heb? RAMbo! En die mag ook niet op zijn rug liggen. xxx Sor

  7. 7 Lilimoen

    Goh, jullie weten veel over schapen.

  8. 8 Flora Fleempaard

    @Poelekie: ik vind het juist cool, dat soort kennis. Weet je misschien ook hoe ze dan de buik van een schaap scheren? Gaan ze onder hem liggen zoals automonteurs?

    @Dagamma: Super! Heeft ‘ie een mandje in jullie living?

  9. 9 dagamma

    Neen, dat zou binnenpoes niet bepaald leuk vinden. Maar ik moet toegeven dat ik het overwogen heb ;-p Of net als de poezen op het bed: een schaap op mijn voeten, lekker warm!

    Na een paar maanden in onze tuin staat hij nu vrolijk bij de ooi van m’n schoonzus op een deftige weide. Ze hebben zelfs al een lammetje! xxx


  1. 1 Eureka « Meer van Peer

Geef een reactie

