Slecht nieuws en verwarring

05Mei10

Ik durf ‘Eating animals’ van Jonathan Safran Foer niet lezen, om dezelfde reden als waarom ik alle groene goede doelen steun, maar hun infoblaadjes niet lees. Bang voor mijn eigen gevoel.

Veel vlees eet ik sowieso al niet, maar ik overweeg om het volledig van mijn menu te schrappen. De dierenleedgerelateerde dingen die mijn geest toch bereiken, maken me ziek. Ik wil geen angst eten.

Om niet onbezonnen aan zoiets te beginnen, ga ik dus opzoeken: wat heeft je lichaam nodig om te blijven gaan zonder kipfilet, welke vleesvervangers bestaan er, waar leg je de grens, …

En dan kom ik dus tot 2 conclusies:
1. Verwarring.
Er is niet 1 antwoord op de vraag of je alle nodige vitamines en mineralen binnenkrijgt als je geen vlees eet. De vegetariërsbond zegt ja, de vleesetende wereld (huisarts inclusief) gilt over tekorten aan vitamine B12, ijzer, en nog wat spul. De vege’s roepen terug dat voedingssupplementen commerciële onzin zijn, enzovoort. Het lijkt wel een Belgische politieke discussie. Een objectieve bron van informatie vind ik voorlopig niet.

2.Slecht nieuws.
Er zitten elementen van dode dieren in cinemasnoep. Hooo jee…

9 Responses to “Slecht nieuws en verwarring”

  1. 1 oker

    Dit is natuurlijk geen goed argument maar…
    kijk naar al die vegetariërs die het al 20 jaar zonder vlees doen en zich prima voelen.
    Maar je zou ook vriendelijk behandelde beestjes kunnen eten.

  2. 2 hoow

    Je kunt perfect zonder vlees als je maar daarnaast gezond en gebalanceerd eet.
    en anders wordt je een zondagsvlees eter. 1 dag in de week vlees.

  3. 3 Annica

    De producten van Quorn zijn heel erg lekker en veelzijdig. Er is gehakt van en Schitzels in alle soorten en maten. En de ‘gewone’ stukjes lijken verdomd veel op kip!
    Ik eet weinig vlees {1 a 2 keer in de week}, maar wel veel zuivel en eieren en soms wat vis. Goed te doen denk ik!

  4. 1. Sommige vegetariërs zien er grijs uit. Lijkt me geen optie.
    2. De huisarts zegt: 3x rood vlees eten per week om voldoende goede voedingsstoffen binnen te krijgen. Bij een vegetarische levensstijl zonder voedingssupplementen ontbreekt al vlug vitamine B en ijzer en nog een hele hoop dingen die dus in rood vlees zitten. Allemaal dingen die niet in eieren, zuivel of vis zitten.

  5. 5 Annica

    Je zou kunnen overwegen het op te vangen met voedingssuplementen?

  6. 6 hoow

    Lijkt mij dat je meer of minstens even veel ijzer uit groenten kunt halen dan uit vlees:

    [Veel ijzer komt voor in:
    Groene groenten, zoals artisjok, broccoli, courgette, doperwten, kouseband, postelein, raapstelen, schorseneren, sla, tuinbonen en venkel. In spinazie zit ook veel ijzer, maar dit is voor het lichaam slecht opneembaar.

    Grove graanproducten. Hoe meer volkoren een product is, des te hoger is het ijzergehalte. IJzerrijk zijn roggebrood, volkorenbrood, havermout, volkoren papsoorten, volkorenbeschuit, volkorenknäckebröd, gerstvlokken en muesli.

    Peulvruchten, zoals bruine en witte bonen, erwten, linzen, kapucijners. Minder bekend zijn kikkererwten, sojabonen, kievitsbonen en adukibonen.

    Vlees en vleeswaren. Rode soorten leveren het meeste ijzer (vooral bloedworst). Zeer veel ijzer zit er in orgaanvlees, zoals lever en niertjes. Omdat in deze producten ook veel cholesterol voorkomt, is het beter ze maximaal eenmaal per twee weken te nuttigen. Bovendien is de lever bij mens en dier het orgaan waar zich veel schadelijke stoffen ophopen.

    bron: http://www.runnersweb.nl/Gezondheid/Eten-en-drinken/Supplementen/IJzer.htm

  7. 7 Emcue

    Dag Flora, misschien een vreemde aanbeveling voor een volwassen vrouw, maar hier komt-ie toch: http://www.vvkindergeneeskunde.be/ Er staat een brochure op over vegetarische voeding (d.d. 1/4/09). Ik denk dat die best nuttig kan zijn. Check ook eens de literatuurlijst op p. 25 als je meer informatie nodig hebt. Succes ermee!

  8. 8 Athena

    Er zijn heel veel sites te vinden waarop vermeld staat welke vitamines/mineralen in welke voedingsmiddelen zitten. Als je vlees en vis schrapt, is er nog steeds voldoende over. Volgens mij wordt het pas lastig als je veganist zou worden ipv vegetariër, omdat je vitamine B (of een aantal daarvan) enkel uit dierlijke producten kunt halen. Maar als je wel eieren en zuivel blijft eten, is dat niet relevant voor jou.

    Ik ben geen expert maar ben wel al jaren vegetariër en heb nooit enig tekort gehad. Heb een aantal keer bloed laten prikken (niet gerelateerd aan het vega zijn ;)) en daar is nooit iets abnormaals uit naar voren gekomen. Je hebt tegenwoordig zoveel en zulke goede vleesvervangers dat je je er niet eens echt in hoeft te verdiepen om goed te blijven eten.

    PS. Frappant dat je het over dat boek hebt, want ik ken iemand die pas sinds kort vegetariër is en dat boek heeft een grote rol in haar beslissing gespeeld.

  9. 9 Flora Fleempaard

    Heb ik al gezegd dat de doorsnee kaas-die-je-in-de-supermarkt-koopt dood dier bevat?
    *zuchtje*


Geef een reactie

