Een regelrechte schande

21Apr10

Ik ben me er terdege van bewust dat het een schande is. Dat taal mijn ding is, en cijfers niet, is amper een excuus te noemen. Het gaat hier namelijk over iets dat we allemaal zo rond ons twaalfde levensjaar leren om nooit meer te vergeten. Zo goed als ik ben in het onthouden van (vaak onbeschrijflijk nutteloze) details, zo slecht ben ik in het opslaan van dingen die ik niet begrijp. Geen idee hoe ik door mijn middelbare school geraakt ben, maar dat gaan we niet oprakelen, want misschien komen de nonnetjes van toen er plots achter dat mijn diploma een administratieve vergissing was, zelfs met mijn we-kiezen-de-richting-met-de-minst-uren-wiskunde strategie.

Bon, het is dus een schande, maar wel een feit: ik weet niet hoe ik een percentage moet berekenen. Zo. Dat is eruit. Mijn naam is Flora en ik weet niet hoe ik een percentage kan berekenen.
Dat is een serieuze zaak, hoor. Ik bedoel: er wordt aan mij gevraagd hoe groot een bepaalde stijging is. En dan zit ik daar, aan mijn twee meter lange tafel, in mijn net bureau-met-als-enige-in-het-hele-gebouw-zicht-op-blauwe-lucht, met die twee getallen voor mij waarvan het ene hoger is dan het andere, en er komt niks.

Ik schrijf ze eens mooi naast elkaar, met een pijl tussen:    15.722     —->    16.861, en boven de pijl stijging van . . . %, alsof de visuele voorstelling een openbaring gaat brengen. Maar er komt niks.

Ik deel 16.861 door 15.722. Dat geeft 1,07. Een stijging van 1,07%, dat klinkt niet slecht.

Ik deel 15.722 door 16.861. Dat geeft 0,9. Hm, een stijging van 0,9% klinkt ook realistisch, hoewel wat aan de lage kant.

Ik trek 15.722 af van 16.861, en deel 15.722 door het verschil. Dat geeft 13,8. 13,8% gestegen, dat zou mijn baas in elk geval graag horen…

En dan bedenk ik dat ik betaald wordt voor dit soort prutswerk, en dat ik iemand om hulp moet vragen, omdat ik toch moeilijk kan gokken, maar dat de enige die ik kan bedenken de boekhoudkundige dienst is, en dat ze mij daar vierkant gaan uitlachen, en nog terecht ook, en dat dat het een schande is.

Het is een schande, ik weet het, maar kan u mij misschien toch even helpen?



6 Responses to “Een regelrechte schande”

  1. Deel 15.722 door 100. (=157,22) Dan heb je 1 % van 15. 722
    Trek 15.722 af van 16.861 (=1139). Dan heb je het verschil (de stijging) in absolute getallen.
    Om dat verschil in een percentage te kunnen uitdrukken, moet je kijken hoe vaak 1% past in 1139. Dus doe je 1139:157,22 =7,24
    De stijging is dus 7,24 %.

    En wees gerust: ik kom vaker mensen tegen die dit niet meer kunnen. Je bent niet alleen.

  2. 2 WAHMama

    Ik werk op een boekhouding en ik moest mijn wenkbrauwen ook eens fronsen. En heb het dan aan zezunja overgelaten🙂

  3. 3 agirl1983

    Ik zou gewoon doen:
    16.861 – 15.722 = 1.139 (= absolute verschil)
    en dan 1.139 / 15.722 = 0.0725
    gezien het om een percentage gaat, moet je maal 100 doen en er een %-teken achterzetten –> 7,25%
    Komt dus op hetzelfde neer als wat Zezunja doet!

  4. is het nog te vroeg om te zeggen dat ik jou graag zie?

  5. 5 Emcue

    Hihi, super herkenbaar (voor mij tenminste, wederhelft van Emcue).

    Ik ben heel blij dat je weer online bent! Dat waren twee lange maanden…

  6. 6 steenbok68

    “Ik deel 16.861 door 15.722. Dat geeft 1,07. Een stijging van 1,07%”
    Eigenlijk moest je hier gewoon verder gaan. Je geeft verkeerdelijk aan dat 1,07 een stijging van 1,07% betekent. Eigenlijk staat hier al dat je stijging ongeveer 7% is. Je moet van die 1,07 1 aftrekken en dan vermenigvuldigen met 100 om het juiste percentage verschil te verkrijgen.
    Oftewel: 16.861/15.722 = 1,072446, dat -1 = 0,072446 en dat maal 100 om in percent weer te geven = 7,2446%.
    Veel simpeler dan alle andere uitleg hierboven als je het mij vraagt…


Geef een reactie

