Een schrijfmaand dus

02Nov09

Dat kwam goed uit, dat ik deze week toch al verlof had genomen om aan mijn roman te werken. Nu doe ik dat in het kader van de National Novel Writing Month (die eigenlijk internationaal is), samen met héél erg veel anderen. Doel: 50.000 woorden schrijven in 30 dagen tijd, met andere woorden: een roman schrijven op een maand. 

Het is anders. Raarder, en spannender, een beetje minder alleen. Er is een forum om te zeuren en op te scheppen, voor schrijfsprintjes en advies voor je plot. Er is een peterschap voorzien voor nieuwelingen zoals ik. En iedereen heeft een mooi woordtellertje om zijn vorderingen bij te houden.

Het is bizar, en zeker voor een perfectionist, om steeds opnieuw de boodschap te krijgen dat het deze maand gaat om kwantiteit, en meer niet. Maar vooral: niet mogen stoppen tot je 1.667 woorden geschreven hebt, werkt. Voorlopig toch.



8 Responses to “Een schrijfmaand dus”

  1. Je vergat te melden dat je Amerikaanse meter je echt fantastisch steunt.

  2. Goh ik wist helemaal niet dat er meters en peters waren. Noch vorig jaar, noch dit jaar iets van gehoord.

    Aan een klassebakschrijfster succes wensen is natuurlijk wel raar. Want ‘uiteraard’ ga je als winnaar eindigen.
    En dan kan je daarna zelfs je boek laten uitgeven !

  3. het doel heiligd de middelen, zet ‘m op..!

  4. 4 rendv

    Schrijven om te schrijven strikes me as odd. Kwantiteit boven kwaliteit, wat is dat anders dan tijdverlies? Tijdverlies dat je beter zou kunnen gebruiken om kwaliteit te produceren?

    Ik schrijf zelf heel graag maar wanneer ik niets te melden heb dan schrijf ik liever niets.

    Tenzij jij natuurlijk zowel kwaliteit als kwantiteit kan opleveren in die tijdspanne. Dàn, dan ben ik nu al fan.

  5. 5 Flora Fleempaard

    Oh ja, mijn meter/mentor Esther is lief, en ze geeft goed advies.

    @Anne: op het algemene forum zijn er “newbies looking for a mentor” en “mentors looking for a newbie”. Het is een aanrader.

    @Gewebkijk: doe ik!

    @Rendv: Helemaal mee eens. Maar aan de andere kant is het enige dat ik kan verliezen een maand tijd. En gezien ik al twee jaar aan die roman bezig ben…
    Stiekem hoop ik in december de kwaliteit uit de kwantiteit te filteren en nog iets over te houden. Maar voorlopig geef ik de kwantiteit een kans.

    ps: er zijn dus mede-nanowrimo’s die op dag 2 al 20.000 woorden geschreven hadden! Twin-tig-dui-zend! Dat is een halve roman.

    • ok, maar 20000 woorden op 2 dagen is bagger kwantiteit. Dat kan niet anders. Toch ?!

      • 7 Flora Fleempaard

        Laten we het zo zien: ALS die 20.000 woorden echt goed zijn, dan moet dat keihard werken geweest zijn, en dan hebben ze alle succes verdiend, niewaar?🙂

  6. Lijkt me een probaat antidotum* voor perfectionisme🙂

    Zet hem op, Floor !

    * ‘motgift’, in het Zweeds🙂


Geef een reactie

