Het probleem van het lijden

05Okt09

en meer bepaald

Het probleem van het lijden van onschuldigen, zoals kinderen en dieren en mensen die niet kunnen vluchten of vechten.

Het zit zo: ik ben eigenlijk wel jaloers op mensen die geloven in Iets met een hoofdletter. Die zich gedragen weten of getroost, op momenten dat alles zonder hoofdletter tekortschiet. Voor als ik het ooit nodig heb, of om een verzachting te vinden voor mijn bezorgdheid om de mensen rond me waar het niet zo goed mee gaat. Want met mijn rationeel ‘we leven en gaan dood en daarna worden we mest’ kom ik niet zo ver, dat zie ik ook wel. Dat is prima voor huis-, tuin- en keukenzorgen, maar niet als het echt pijn doet.

En net het feit dat het soms echt pijn doet is hetgeen me tegenhoudt om het bestaan van Iets te accepteren. Want om een hoofdletter te verdienen, zou het Iets natuurlijk ofwel iets moeten doen aan de pijn ofwel een goeie reden geven voor het bestaan ervan, toch?   

Het eeuwenoude ‘probleem van het lijden’, dus. Filosoof Mackie legde jaren geleden al de vinger in de wonde:

A. God is omnipotent (almachtig)
B. God is geheel goed
C. Het Kwaad bestaat
De contradictie is duidelijk. Deze 3 proposities kunnen samen onmogelijk waar zijn. Hoogstens 2 van de 3 
proposities (beweringen) kunnen samen waar zijn zonder logisch contradictorisch te zijn. Daarom moet 1 ervan fout zijn. Immers:

  1. Als (A) waar was, had God de wereld kunnen scheppen zonder het kwaad.
  2. Als (B) waar was, zou God een wereld een wereld gewenst hebben zonder het kwaad.
  3. Maar (C) is duidelijk waar. Er is veel kwaad in de wereld, zinloos en onnodig kwaad inbegrepen. Daarom: moet dan niet eerder (A) of (B) noodzakelijk onwaar zijn? Als je ‘nee’ antwoordt, dan werpt een andere vraag zich op: hoe kan het bestaan van het kwaad verzoend worden met het bestaan van een omnipotente en geheel goede God?

Mackie’s conclusie is dat, wanneer we de werkelijkheid van het kwaad erkennen, God blijkbaar niet zowel almachtig als uiterst goed kan zijn. Vertrekkend vanuit die aanname stelt hij de volgende alternatieven voor:

  1. God bestaat, een god die volledig bekwaam is om het kwaad te verhinderen, maar dit niet wenst te doen. Een ietwat sadistische god dus (volgens Mackie), waardoor hij zeker niet uitermate goed is.
  2. of: God bestaat, een god die het kwaad wil verhinderen, maar daarvoor de macht niet heeft. Hij is op zijn best een eindig en gelimiteerd wezen.
  3. of: Er bestaat helemaal geen God.

Hoe zit dat dan voor iemand die gelooft? Alternatief 1 of 2? 

Ongetwijfeld bekijk ik het geheel te rationeel. Want geloven gaat niet om denken, maar over voelen, lijken mensen die geloven mij te willen zeggen. Voelen dat Er Meer Is. Meer dan ik die probeer alles uit mijn secondje op aarde te halen om vervolgens tot mest te vergaan. Het is niet dat ik er niet voor opensta, want vroeg of laat komt er een moment waarop ik een troost ga nodig hebben die mijn mesttheorie niet kan bieden. Misschien kan ik me beter al een beetje voorbereiden…



12 Responses to “Het probleem van het lijden”

  1. Ik denk dat ik voor 1 ga. En ik ben een soort van christelijk.

  2. Aangzien onze vrije wil de hoogste wet is op deze planeet, stond het ons volledig vrij voor het Kwaad of beter de Gevangen Duisternis te kiezen. Dat hebben we duidelijk met volle overgave gedaan!
    Elke gedachte dat God zo’n boze, kwade wereld maar niet had moeten creëeren is een gemakkelijke vlucht uit de eigen verantwoordelijkheid.
    Ja ja: wij hebben de keuze en misschien is wel de akelige waarheid dat tenzij wij duidelijk voor God kiezen .. hij ons nooit kan helpen want we weigeren elke hulp. Ah ja, Hij bestaat toch niet ~ waarom nog hulp vragen??
    En zo is de mens dan gevangen in zijn Gesloten Doos van Afgescheiden Denken.

    Wie is dan “God”? De Universele Intelligente Liefde ~ de God én Godin ~ Alpha en Omega ~Yin en Yang ~ het Alles ~ het Ene … U weet wel : de goddelijke vonk die brandt in éénieders ziel. De connectie met Al dat IS – dat waardoor wij beseffen een volstrekt individueel wezen te zijn dat tezelfdertijd doordrongen is van de wetenschap dat Alles Eén IS.

  3. Tja, een moeilijke vraag. Ik geloof wel in Iets, maar ben er niet uit hoe of wat die Iets is. Waar ik wel uit ben, is dat het in elk geval goed is van zoveel mogelijk van dat ene secondje hier te genieten. Wat je gehad hebt, heb je gehad, hé.

  4. Ik heb op een héél katholieke school gezeten en ooit heeft een non ons heel goed uitgelegd, hoe dat nu zit met dat Goede en Kwade en de almachtige God. Helaas kan ik niet zo goed reproduceren wat ze precies zei. Als ik het me goed herinner, zei ze dat God een goede wereld heeft geschapen, maar dat er ook Kwaad is. God wil dat niet, maar laat ons de vrije keuze om daarmee om te gaan zoals wij het willen. God is niet Iemand of Iets die voortdurend in ons bestaan ingrijpt om te zorgen dat we niet lijden. Hij steunt en helpt ons wel als we lijden.
    Los daarvan denk ik dat er geen vreugde zonder verdriet kan zijn. Geen genieten zonder pijn. Geen voldoening zonder verlangen. Enz.
    In mijn eigen leven heb ik dat ook al ervaren.

  5. ,,het woord”
    is voor veel mensen zingeving,
    doe mij maar gewoon mooie zinnen…

  6. 6 yab

    Naar mijn ervaring heb je geen religie nodig om troost te vinden op moeilijke momenten. Voor mij is religie een instrument dat de mens heeft uitgevonden om zijn medemensen hun inferieure situatie te laten aanvaarden. “God heeft het zo gewild.”

  7. 7 Athena

    Ik geloof niet in Iets. Ik geloof in Heel Veel, maar Mezelf weet ik gelukkig zeker.

    Ik ben het oneens met punt 3. ‘Het Kwaad’ bestaat niet. Gelukkig hebben we als mensheid wel voor een groot deel overeenstemming bereikt in wat wij goed of kwaad vinden, en daar zijn ook goede redenen voor, maar het kwaad bestaat enkel bij de gratie van menselijke beleving en is daarom volstrekt subjectief. Hetzelfde wat betreft punt 2. God kan niet geheel goed zijn omdat goedheid ook subjectief is. God is ook maar gewoon een mens.. uh.. antropomorf😉 Algehele goedheid van God impliceert dat er een goedheid bestaat die de mensheid overstijgt (en gelovigen geloven natuurlijk graag dat hún religie die universele goedheid op schrift gesteld heeft), terwijl het tegenovergestelde waar is. Buiten/boven/beneden de mensheid bestaat goed of kwaad helemaal niet.

  8. 8 Tiggie

    Misschien zit God niet in onze duale dimensie van “Gode en Kwaad” en ziet hij dus noch goed en kwaad of ziet hij alles als 1 geheel, deel uitmakend van “het leven op aarde”

    wie weet…

  9. De jaloezie op mensen die dat kunnen, geloven, dat herken ik wel.
    Ben alleen teveel rationeel/wetenschappelijk/ongelovig om het te kunnen, dat geloven zonder zeker te weten.
    Dus ik zie het universum nu maar als een heel grote bol gevuld met plus en min en dat dat dan de hele tijd van de een naar de ander verplaatst. Min is dan dus ‘slecht’, maar dat leek me duidelijk.

  10. 10 Flora Fleempaard

    Het verbaast me dat jullie allemaal zo heerlijk tevreden lijken met jullie standpunt.
    Ik was het tot een paar jaar geleden volledig eens met Yab, en eigenlijk nog steeds maar inmiddels ken ik een aantal mensen met een hoog IQ die toch geloven, en heb ik het gevoel dat ik kortzichtig ben.

  11. 11 Athena

    Wat heeft iemand’s IQ er volgens jou mee te maken?

  12. 12 Flora Fleempaard

    @Athena: helemaal niks, natuurlijk. Maar in een domme fase meende ik ergens een verband te zien.
    Misschien kan ik mezelf beter agnost noemen en me gaan bezighouden met dingen waar mijn verstand wel groot genoeg voor is…🙂


Geef een reactie

