Occasionele verbijstering

09Sep09

Wat ik wil weten is eenvoudig: mag ik mijn zelfgemaakte kleiparels eenmalig verkopen op een kleinschalige kerstmarkt?
Waar ik het antwoord vind, is me een raadsel.
Of ik het ooit ga vinden, wordt steeds twijfelachtiger.

Het Belgische reglementeringslandschap voor naïevelingen:

Stap 1: Bij de Rijksdienst Voor Arbeidsvoorziening zal dat wel zijn, toch?
www.rva.be dus. Amai, wat een submenu’s! Helaas geen dat eruit ziet alsof het een antwoord op mijn vraag bevat. Zoekfunctie onbestaand, Zoeken via definities levert niets op. Ik ben niet werkloos en ook niet arbeidsongeschikt, dus de RVA kan mij niet helpen.

Stap 2: De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en beroepsopleiding dan?
op naar www.vdab.be. Wel een zoekfunctie, geen resultaten. Of toch wel, het woord “occasioneel”. Dat is vast een betere zoekterm dan +Mag +ik +op +een +kerstmarktje +staan? Er is hoop.

Stap 3: Er bestaat zoiets als de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg.
http://www.werk.belgie.be vind ik een vriendelijke url. Die mij niets kan leren over mijn kerstplannen, behalve de term “niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen”, die ik vast goed ga kunnen gebruiken om indruk te maken op een nieuwjaarsreceptie.

Stap 4: Even om de moed niet te verliezen: Good ol’ Google
www.google.be dus. “occasioneel bijverdienen” leidt mij via allerlei obscure kunstenaarsfora tot het fiscaal correct geformuleerde “occasionele inkomsten”. Ik weet nu precies in welk hokje van de belastingaangifte ik mijn fijnverdiende kleiparelcentjes ga mogen ingeven. En ik vind nog iets:

Stap 5: Ik moet niet bij de Federale Overheidsdienst Arbeid zijn, maar bij de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie.
Dat ik daar niet zelf op gekomen ben!
economie.fgov.be wint definately de prijs voor onleesbaarste menustructuur van alle overheidssites die ik vandaag bezocht heb. Het is gewoonweg verbijsterend. Wie is in hemelsnaam de doelgroep van deze website? En wie schrijft dat spul? En kan die laatste mij even laten weten of ik, als niet-zelfstandige, niet-werkloze, niet-arbeidsongeschikte op een kerstmarkje mijn parels mag verkopen zonder opgepakt te worden door één of andere controleur of agent? Want nu weet ik het nog niet. Oh ja, als het even kan een overdekt marktje, zodat mijn neus niet wegvriest. Dank bij voorbaat.

ps: Wist u dat je een schadevergoeding kan aanvragen van wel 1.660 euro per hectare bloemkolen die verwoest werden door de uitzonderlijk droge zomermaanden van dit jaar?!

7 Responses to “Occasionele verbijstering”

  1. Vrouwe Fleempaard,
    Ik zou er gewoon niet aan beginnen als ik van U was, want voor U het weet, worden al uw kleiparels in beslag genomen.
    De Drs.

  2. Almaar botsen op Kafka,
    the story of your life ?
    🙂

  3. 3 Menck

    Het antwoord is simpel: neen, dat mag u niet. Op rommelmarkten mogen geen nieuwe producten verkocht worden. Particulieren mogen alleen hun eigen zoldervoorraden verkopen. Professionele verkopers van curiosa en snackverkopers mogen dan weer deelnemen aan rommelmarkten als ze over een geldige leurkaart beschikken en zich identificeren.

  4. Weet dat de overheid vorig jaar een aanbesteding had lopen voor het helder en leesbaar maken van reglementen en formulieren. Maar wie wil daar nu zijn geld mee verdienen? Dan liever kleiparels, illegaal. Is tenminste nog een beetje spannend. Waarom probeer je niet eens, ik zeg maar iets, de kerstmarkt van de Steinerschool? Dat is niet openbaar. Mag misschien wel… En het is overdekt!

  5. Je kan het altijd eens vragen aan de mensen waarvan je weet die op de kerstmarkt staan, die zullen dat wel weten.

  6. 6 MC

    Op z’n Belgisch: u heb die kleiparels al jaren op uw zolder liggen, in voorraad ahw of u hebt die gekocht van uw partner, dus ze zijn niet meer nieuw. Hoe die dat dan weer moet uitleggen, dat laat ik aan een creatief boekhoudbrein over.

  7. 7 Flora Fleempaard

    @Johan: hmm… Nu heb ik er al zoveel gemaakt…

    @Jevski: gelukkig slechts één van de verhaallijnen 😉

    @Menck: maar een kerstmarkt is toch geen rommelmarkt? Iedereen verkoopt er toch nieuwe dingen, zoals zeep en kerstversiering?

    @Louise: Geen slecht idee. Maar moet ik dan mijn opbrengsten afgeven?

    @Lucie: De meeste kramen op kerstmarkten zijn van winkels of zelfstandigen. Kent er iemand een niet-zelfstandige die wel eens op een kerstmarkt gestaan heeft?

    @MC: Jij spreekt precies uit ervaring 🙂


Geef een reactie

