Wat is uw misdaad?

04Jul09

Volgens mij schuilt er in iedereen een potentiële regelovertreder. Wat is de meest waarschijnlijke reden waarom u gearresteerd zou worden, als dat ooit zou gebeuren? Komt de gedachte soms in u op om alle tuinkabouters van de straat te verwisselen? Kent u de verleiding bontjassen te bespuiten, koralen te smokkelen, belastingen te ontduiken (ik zal het tegen niemand zeggen) of steekt u de straat consequent over bij rood licht?

Als ik ooit gearresteerd word, zou dat wel eens kunnen zijn omdat ik alle dierentuindieren bevrijd heb (en ze heb proberen te verschepen/overvliegen naar hun land van herkomst, wat uiteraard voor nooit geziene kijkfiles op de E19 Antwerpen-Brussel zou zorgen en fronsende douaniers in Zavemtem, maar dat terzijde). Momenteel blijft het bij mijn brave bijdrage aan Greenpeace, maar ik kan geen gekooid dier zien zonder het slot even te bestuderen. 

Eigenlijk zou iedereen moeten weten wat de strafmaat is voor “zijn” misdaad. Kwestie van de kosten en de baten tegen elkaar af te wegen… (Is er toevallig een jurist in de zaal?)



5 Responses to “Wat is uw misdaad?”

  1. 1 nadja

    Galguero’s ontvoeren en systematisch brainwashen tot liefdevolle softies en vegetarische St Fransiscussen. (Galguero’s zijn de Spaanse houders van windhonden die zich bezondigen aan verwaarlozing, structurele mishandeling en vreselijke martelpraktijken)

  2. 2 WW

    Er bestaat een Latijns adagium dat zegt: “nulla poene sine lege”. Geen straf zonder wet, en in België is die wet hoofdzakelijk het strafwetboek. Lees daar eens in – is wel ergens online raadpleegbaar – en je weet ongeveer wat je te wachten staat.

    (Even muggenziften: de overkoepelende term voor alle strafbare feiten is misdrijf, en niet misdaad, maar dit geheel terzijde.)

  3. 3 Flora Fleempaard

    @Nadja: heb je nog helpers nodig?😉

    @WW: dankjewel voor de correctie. En voor de zoektip. Ik hoop dat het strafwetboek een index heeft, want het lijkt me nogal uitgebreid. En dan zoeken op “onrechtmatig bevrijden van tijgers” of “bevrijden van staatsgevangenen”, lijkt me…

    • 4 nadja

      ik vrees dat we dan ieder met dertig adoptiebeestjes naar huis komen, zouden onze eega’s daar mee kunnen lachen denk je?

  4. 5 Tiggie

    ik weet het al lang waar ik ooit mss voor zou moeten brommen: de persoon die ooit mijn kinderen iets misdoet maak ik een kopke kleiner! Nu maar hopen dat de slechte inborsten de wegen van mijn kids niet kruisen…


Geef een reactie

