Lingerieperikelen

26Jun09

Nergens, maar dan ook nergens, voel ik mij zo weinig vrouw als in een lingeriewinkel. Ik heb gewoon geen lingerietalent. En dan heb ik het nog niet eens over kant of jarretellen. De aankoop van een simpele bh is voor mijn verstand eenvoudigweg te ingewikkeld. 

Vooreerst is er de kwestie van de bh-maten. Waar er in films de indruk gewekt wordt dat een vrouw één enkele bh-maat heeft, is dat voor mijn dames absoluut niet het geval. En als ik de enige ben die met dat probleem worstelt, wel… dan eet ik mijn bh op. Bh-maten verschillen namelijk van winkel tot winkel, van merk tot merk. En dan zift ik geen muggen. Ik zweer u dat een 70C van Hunkemöller overeenkomt met een 80D van één of ander duur merk. En het ene dure merk is het andere niet, natuurlijk. Dus sleep ik niet vijf, maar twintig bh’s mee het pashokje in. Van alle vijf zo ongeveer vier verschillende maten. 

Dan is er het passen. Kleren kopen zonder passen is sowieso geen goed idee, en dat geldt in het kwadraat voor bustengedoe. Hoed u voor de indruk dat het er uitziet alsof het past. Hoe mannen erin slagen om met Valentijn een goedzittend setje voor hun mevrouw te kopen, is me een compleet raadsel. Ik slaag er amper in om mijn eigen maat te vinden. Er zijn wel vier maten die mij lijken te passen, echt waar!

En dan heb ik dus “de mevrouw” nodig. De mevrouw van de winkel die trucjes heeft om te weten of het ding past. En een oog voor dat soort dingen. De mevrouw die zegt: “Steek uw armen eens omhoog”, dan magischerwijs besluit: “U heeft een grotere cupmaat nodig” en vervolgens komt aandraven met nog een andere maat dan die vier die ik al gepast heb. Bh-mevrouwen zijn van onschatbare waarde.

Alleen: ik hou niet van vreemde mevrouwen die mij in mijn ondergoed zien, laat staan vreemde mevrouwen die aan mijn tieten zitten. Dus probeer ik zelf hun trucjes uit, in de hoop dat één van al die passende bh’s er uit gaat springen als De Juiste voor mijn meisjes, terwijl ik stiekem langs het gordijntje van mijn paskamer tuur om te zien of er keuze is tussen verschillende “mevrouwen” en welke er professioneel en betrouwbaar uitziet.

Anderzijds ben ik als de dood dat zo’n mevrouw gaat denken dat ik erop kick om mezelf te vertonen in te krappe lingerie. Stel dat ze denkt dat een vieze exhibitionist ben, er op uit om haar te doen schrikken? En dan krijg ik dus al op voorhand medelijden, terwijl ik de bh’s waarvan ik zeker ben dat ze niet passen, alvast terug op hun minikapstokjes probeer te wurmen. “De mevrouw” kan in geen geval denken dat ik geen respect heb voor haar job.

7 Responses to “Lingerieperikelen”

  1. in dit specifieke geval
    is de oplossing voor u misschien een ,,meneer”… 😉

  2. Het pashokje van de lingeriewinkel = hell. Heb nog geen week geleden een bepaalde lingeriewinkel als no-go-zone uitgeroepen.Nadat de mevrouw in kwestie een blik op mijn boezem richtte en vervolgens met bijna onverholen leedvermaak zei: bij de koopjes moet ge niet kijken hoor, daar is in uw maat niks meer te vinden. Moegetergd na een uur passen ben ik naar huis gegaan met een setje waarvan ik het getal en de plaats in het alfabet zelfs niet onder pseudoniem durf publiceren. En dan s’avonds naar Trinny en Suzanna kijken die the nation undressen en in hun soutien doen staan. Om tot de vaststelling te komen dat de lingeriemadam mij gewoon een heel fout exemplaar heeft verkocht, waarschijnlijk iets dat ze nog in haar schuif had liggen.
    De dag erna verschrikkelijk veel geld uitgegeven aan een bikini die me wel paste. Een bikini zowaar. Nu nog een zwembad. Met goede ligstoelen.

  3. 3 Ntone

    ik ben het eens met gewebkijk… Jij hebt dringend een goeie gay-vriend nodig!

  4. 4 oker

    Praat me er niet van, lingerie. Die van dure winkels lijkt juist veel meer te jeuken. En wat ik ook niet snap zijn naden op de cups. Zowel de niet als de wel voorgevormde. Ze bestaan, BH’s zonder naden op de cups, dus waarom maken ze die niet gewoon altijd? Anders zie je door je shirt heen je BH zitten, en lingerie hoeft niet helemaal onzichtbaar te zijn, maar toch wel subtiel.
    Mijn oplossing: Hema. Ik koop daar alleen nog maar en hun bh’s zijn van lekkere zachte stofjes, jeuken niet, zien er niet té volwassen uit… oja, en heel goedkoop.

  5. 5 Flora Fleempaard

    “Vrouwenprobleempje? Vraag advies aan een man!”
    Gekke kerels!

    @Oker: oh ja, het nadenmysterie!! Dat is hetzelfde als bandjes die helemaal opgesierd zijn met bloemendingen en strikkengedoe.

  6. Nja, ik ga niet meer naar de mainstream lingeriewinkels. Kleine zaken voor mij eigenlijk, waar je deftig en uitgebreid raad krijgt. Ok ja, dan ziet iemand je naakt, even wennen, maar achteraf is imo het wel beter, zeker als je een ‘moeilijke’ maat hebt.

  7. Het is even zoeken, maar inderdaad, wat Person hierboven ook zegt: kleine zaak + vaste borstfriemelmevrouw = minder gênant én levert perfect passende lingerie op. Oh, en voor onder t-shirts bestaat er de naad- en strikvrije “t-shirt bh”. 🙂


Geef een reactie

