Kortebroekbenen

23Mei09

Examentijd, een jaar of tien geleden. Het was broeierig warm in Leuven en we hingen uit het raam naar de voorbijgangers te kijken. Kostbare pauzetijd die dubbel zo snel voorbijging als normale tijd. Een mollig meisje in short wandelde voorbij. Ik keek haar jaloers na. Zij hoefde niet te studeren. Het leek alsof heel de wereld kon genieten behalve wij. Tijdens de blok is zwelgen in zelfmedelijden toegestaan.

“Zij zou niet in korte broek op straat mogen komen”, zei mijn medestudente-uithetraamhanger en wees het mollige meisje na. Ik dacht na. “Dus jij zegt dat zij moet lopen zweten in een lange broek omdat haar benen niet dun genoeg zijn?”

Vandaag is het hetzelfde soort weer. Ik loop in short door de doe-het-zelfzaak, op zoek naar een buis voor onze dampkap. Ik ben eenendertig. Tot op welke leeftijd kan je in short naar de winkel? Ik voel me naakt. Gelukkig lopen hier niet veel vrouwen rond, met hun oordelende blikken. Hoe weet je of je eigen benen nog gezien mogen worden zonder dat studenten je nawijzen? En waarom maak ik me over zoiets oppervlakkigs zorgen? 

Ik wou dat ik mijn eeuwige jeans aan had.



3 Responses to “Kortebroekbenen”

  1. 1 mie

    ik heb er jaren over gedaan om dit te kunnen schrijven: maar niks zo leuk als je vrouwelijk voelen in een rok. of de wind langs je benen als je die korte broek draagt. benenvrijheid.. joepiejeej! elke maat en leeftijd toegestaan, no matter what. weg met het belemmeringsdenken dat anderen ons opdringen. Groeties.

  2. 2 oker

    Ik vind het prachtig om mensen frank en vrij te zien rondlopen in blote kledingstukken. Niet aandachtvragend en ook niet beschaamd maar gewoon blij om het mooie weer. Ik ben zelf erg preuts en vind het altijd reuze knap als mensen waar ik drie keer in kan in een short voorbijkomen.
    In België voel ik minder concurrentiedrift en meer acceptatie onder vrouwen dan in Nederland.

  3. Awel nu ben ik blij dat ik dit es lees. Ik heb het de laatste tijd zelfs soms al moeilijk om gewoon een t-shirt met korte mouwen te dragen, omdat mijn bovenarmen dik zijn. Maar dan denk ik soms ook gewoon, tja, dit is wel wie ik op dit ogenblik ben, waarom moet ik mezelf nu nog extra straffen door dan toch een truitje te dragen, ondanks dat het buiten gewoon 25° is?
    Stom é!


Geef een reactie

