De passagier mag niet gillen

19Apr09

We rijden door Frankrijk, ik bedien het stuur en de pedalen, zij de cd-speler en ons lunchpakket. Dat vind ik persoonlijk de veiligste taakverdeling, want ik vind haar een wegpiraat, maar daarover verschillen de meningen. Wanneer ik passagier speel, mag ik in elk geval niet gillen wanneer we bijna iets raken, want dat verstoort haar concentratie. Dat is de regel. Ik probeer me daaraan te houden, ook al is dat soms niet gemakkelijk (tenzij ik gecensureerd word, kom ik daar later nog wel eens op terug).

We rijden dus op ons gemakje door Frankrijk als haar hoofd tussen haar knieën verdwijnt. Zoals je doet wanneer je dreigt flauw te vallen. Ze doet wel vaker rare dingen, dat lief van mij, en ze is veel, maar niet het flauwvallende type. Maar als er dan ook nog eens een grote “Oei!” van tussen haar voeten klinkt, ondanks haar regel van de-passagier-mag-niet-gillen, ja, dan kan ik niet anders dan concluderen dat er een gat in de bodem van onze auto zit waar een meloen in past, misschien wel erger. 

Wat is de noodprocedure bij een gat in de bodem van je auto? Moet ik remmen? Pechstrook? Toch doorrijden tot bij zo’n oranje telefoonding? Naar een tankstation? Ik roep: “Wat is er?! Wat is er?!” Ik vraag me af of ik haar moet vasthouden? Zijn er gevallen bekend van passagiers die tijdens de rit door een gat in de autobodem verdwenen?

Het lijkt minuten te duren eer ze boven komt. Met een serieuze blik zegt ze: “Ons brandblusapparaat is maar geldig tot augustus 2010.” Ze denkt even na. “Maar dat is eigenlijk nog wel even.”



7 Responses to “De passagier mag niet gillen”

  1. 1 Karen

    Dat weet je dan ook weer🙂

  2. hey ik heb n ideetje voor jullie (jou en lilimoen dus)… waarom schrijven jullie niet samen het ultieme boek? zoveel talent in 1 huis bijeengepakt, daar moet toch iets mee gedaan worden?
    om maar te zeggen, i’m a fan…

  3. 3 dagamma

    Geweldig stukje Flora!

  4. 4 Tiggie

    ik lig toe van’t lachen- hilarisch gewoon🙂

  5. 5 mie

    supergoed geschreven!! blijf uw schrijfsels fantastisch vinden.

  6. Ik moet toegeven dat ik niet snel hardop lach bij films of lectuur, maar Flora, je hebt het weer gedaan gekregen.
    Het zou mij ook verheugen als je Peggy’s advies ter harte zou nemen. Graag een gehandtekend exemplaar, danku.

  7. aaah nee! Ik heb daar ook wel een handje van. Heel hard om iets roepen wat eigenlijk niet zo heel belangrijk is.
    Bij ons thuis ist bijna een grapje. Als je naar de zon gaat bij aankomst heel hard roepen ‘oh nee he!!!’ en dan vraagt iedereen ‘wat is er? wat?’ en dan zeg je ‘we zijn de ski’s vergeten!’.


Geef een reactie

