Chi om bij na te denken

18Apr09

Jarenlang blessurevrij lopen, dat belooft ‘ie. En dat is precies wat ik wil. Mijn knieën nog decennia gebruiken, mijn ruggenwervels ook en mijn enkels natuurlijk. Want als ik loop, na een half uurtje of zo, dan vlieg ik. Frustraties stamp ik de grond in en inspiratie komt ervoor in de plaats. Dus lees ik zijn boekje en probeer ik te onthouden wat ik allemaal moet doen op mijn tochtjes. 

Vier tellen uitademen, alsof je kaarsjes uitblaast. En dan twee tellen in. Je buikspieren aanspannen. Niet lossen, ook niet als je uitademt. Je lichaam moet één rechte lijn zijn die voorover leunt, alsof je plat op de grond gaat vallen. Hoe sneller je wil gaan, hoe meer je leunt. En je voeten zetten, natuurlijk. Parallel, niet schuin. Je armen ook parallel met de beweging van je benen, en naar achteren, niet teveel naar voren. Ook je benen moeten vooral naar achteren buigen, niet je knieën opheffen. Je neus moet altijd eerst over de finish komen. Oh ja, en je moet altijd evenveel passen per minuut doen. Vijfentachtig à negentig. Vertragen is kleinere passen nemen, niet minder passen. Schouders moeten stabiel zijn, je romp ook. Je hoofd moet in dezelfde lijn als je lichaam zitten, zodat de chi kan stromen. 
(uit: Danny Dreyer, Chi Running)

Met een vol hoofd vraag ik me af hoe ik dat allemaal ga onthouden. Oh, wacht. Hij heeft erop gerekend. “Neem de eerste keren een lijstje mee met waar je allemaal op moet letten.” Zou hij daar de ironie van inzien? 

Wie zegt dat lopen vooral een fysieke inspanning is? Terwijl ik let op mijn ademhaling, mijn buik, mijn schouders, mijn hoofd, mijn ellebogen, mijn… vergeet ik in elk geval dat het soms gewoon afzien is, dat lopen. Maar een lijstje… Nee. Dat vertik ik.



10 Responses to “Chi om bij na te denken”

  1. Bedankt voor de link! Hij verkoopt zelfs een metronoom. Kun je geloven dat ik onlangs aan mijn loopmaatje zei dat ik wel eens met een metronoom wou lopen voor een gelijkmatige cadans. Maar de enigste metronoom die ik ken is voor de piano, niet echt handig.😉

    Heb jij zijn boek in België gekocht?

  2. 2 Flora Fleempaard

    Ik heb zijn boek via amazon gekocht, denk niet dat het hier verkrijgbaar is.

    Metronomen kan je gratis downloaden. Opnemen en in je mp3-speler doen?

    In plaats van een metronoom kan je ook liedjes nemen met 85 à 90 beats per minute, als je met muziek loopt. Ik ben er nog niet achter hoe je die vindt, maar je kan je eigen nummers ook vertragen of versnellen tot de juiste bpm via gratis programma’s online.
    I’m still standing van Elton John en Son of a preacher man van Dusty Springfield hebben “de juiste” bpm.

  3. een mens zou van minder gaan lopen … en wegwezen

  4. Dat lijkt me allemaal vrij ingewikkeld! Op je bewegingen en je ademhaling letten is al heel wat, maar die hele lijst? Is het dan ook nog plezant?

  5. 5 Flora Fleempaard

    @Zeezicht: exactly… Goeie vraag. Die heeft hij zichzelf blijkbaar ook gesteld, want in zijn programma bouwt hij ook “fun runs” in, waarin je nergens op hoeft te letten. Olé. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat je opbouwt, niet alles ineens, maar ik wil elke run fun hebben, dus ben ik al blij als ik op ademhaling en buikspieren scoor🙂

  6. Heb al verder gegoogled dan mijn neus lang is. Het boek komt in augustus uit in het nederlands, dat is zo lang niet meer. Metronoom heb ik ook gevonden op akkoord.be (met ineens een gratis gitaarcursus).

    @gewebkijk: merci, daar had ik nog niet aan gedacht om muziek op bpm te zoeken, weeral wat bijgeleerd.

    Als iemand nog chi-running tips heeft: laat maar komen!

  7. Gadverdamme fleempaard.

    Mocht je dat boek nu cadeau gekregen hebben van een chakra-tante, maar neen, bewust voorbereid en niet in snoerdronken toestand gekocht via Amazon? Manmanman… de tragiek!

    Bij deze behoor ik u te verbennen tot de Gilde der Zweefteven, helpt ook bij het lopen om de knieën te sparen (maar wel constant met die benen blijven flapperen, op 95BPM)

  8. 9 Flora Fleempaard

    Niet 95!! 85 à 90!

    @Kobie: Je verkeerde toch niet in de veronderstelling dat ik een rationeel mens ben, hè?
    En euhm… als ik ooit snoerdronken raak, dan hoop ik dat ik wel iets stouters koop op Amazon dan ‘Chi running’, hoor😉

  9. Hey Flora,
    bedankt voor de tip! Nog meer plezier in het lopen (kan dat?) Ik moet zeggen: ik heb jaren tai ji gedaan en misschien is het daarom dat ik de traagste van de traagste groep van de start-to-runners ben. En dat wil wat zeggen. Ik noem het zelf woggelen.

    Maar toen we onlangs de drie km-test deden bleek ik wel ongeveer de enige die spontaan netjes binnen de goede trainingshartslag bleef.
    Ik zal er aan denken als ik morgen over de kam van de kesselse bergen woggel.


Geef een reactie

