Interview met schrijver

09Apr09

Journalist (J): Hoe vordert uw roman eigenlijk?
Schrijver (S): Best goed eigenlijk. Ik zit er nu helemaal in, alleen slaan mijn personages af en toe op hol. Ze houden zich niet aan mijn vooropgestelde structuur. Vooral mijn hoofdpersonage heeft er een handje van weg om koppig haar eigen zin te doen.
J: Lastig…
S: Inderdaad. Zo komt er steeds meer seks in het boek dan ik voorzien had. (lacht)
J: Dat zullen de lezers u niet kwalijk nemen.
S: Neen, maar voor je het weet sta je bekend als “die van die seksboeken”. Dat is niet echt mijn doel.
J: Hoe zou u graag bekend staan dan?
S: Behalve als briljant, bedoel je? (lacht) Hmm. Misschien als de auteur die zijn lezers hun zintuigen opnieuw leerde kennen? Ja, dat lijkt me wel wat. 
J: Wanneer gaat de roman klaar zijn? 
S: In december 2008, maar hij lijkt steeds minder klaar. December 2009, hoop ik dan maar. Ach, op tijd zijn is zo jaren negentig. En het ligt niet aan mij. Die personages, hè…
J: Er is er meer dan één dat tegenstribbelt?
S: Oh, ja hoor. Maar een boek over brave mensen, dat leest ook niemand, natuurlijk.
J: Toch maar niet alle seksscènes schrappen, dus?
S: Nee hoor. Maak je geen zorgen. Er schiet vast nog wel wat over.

(Het is natuurlijk met reden dat schrijvers pas geïnterviewd worden als hun boek af in de winkel ligt.)



2 Responses to “Interview met schrijver”

  1. 1 Mick

    Ik ben net een boek aan het lezen van Iris Pronk; “Schrijven doe je zo” met collums van schrijvers over schrijven. Dit deed me er heel erg aan denken.

  2. 2 mie

    flora, zit vol ongeduld te wachten op een nieuw schrijfsel..😉 Misschien moet ik leren geduldiger te zijn en je het moment van het neerleggen van je pen om de vingers te stretchen gunnen. Lieve groet, Mie


Geef een reactie

