Mag ik namen noemen?

01Apr09

Mag ik op mijn weblog schrijven dat ik de salami van slagerij Jespers* bij ons om de hoek de beste van de stad vind?

Mag ik hier verkondigen dat ik niet te spreken ben over de telefonische service van telefoonoperator Telepro*?

Mag ik een ode publiceren aan George*, omdat hij de enige medewerker op de badkamerafdeling van Sunix* was die tijd voor mij wilde maken?

Mag ik kapper Jurgen* zonder zijn medeweten ophemelen en schrijven dat hij eens tegen zijn wasmeisje Aline* moet zeggen dat ze niet zo hard moet boenen, want dat ik er hoofdpijn van kreeg?

Mag ik in het openbaar teleurgesteld zijn in mijn mp3-speler van Playmo* of is dat strafbaar? 

 (*Alle namen zijn fictieve voorbeelden, voor alle veiligheid, zo lang ik niet weet of het mag.)



9 Responses to “Mag ik namen noemen?”

  1. De grondwetartikelen die vrijheid van meningsuiting bepleiten en de artikelen die mensen tegen smaad en laster beschermen, staan elkaar zo nu en dan in de weg. Alina kan jou aanklagen wegens smaad, Jespers zal vooraan staan als er een optocht komt om Flora Fleempaard de kans te geven in vrijheid haar mening te uiten.

  2. 2 Greet

    Op een blog mag alles, binnen de grenzen van het fatsoenlijke en het wettelijke, vind ik. Zelf vermijd ik het meestal om namen van privépersonen te noemen als het over gevoelige informatie gaat, maar bedrijven en instellingen spaar ik niet😉

  3. 3 ntone

    Flora mag alles, denk ik toch!

  4. 4 Flora Fleempaard

    Ik heb alleszins niet veel zin om een klacht te krijgen. Niet dat ik iets gemeens van plan ben, hoor. Maar als kapper Jurgen* in mijn oor knipt, bijvoorbeeld, of onze nieuwe Sunix*badkamer valt uit elkaar, dan wil ik dat toch kunnen bloggen. Goed om te weten dat Jurgen* en Sunix* mij dan in principe kunnen aanklagen. Maar ook jammer…

  5. 5 Anne

    Als je Aline* suggereert om minder hard te boenen op jouw tere hoofdhuid dan lijkt mij dat zo ver verwijderd van smaad, eerroof of wat dan ook.
    Je zegt toch niet dat ze een flut wasmeisje is die nooit iets goed kan doen en alle klanten express fout behandeld ?
    Want dat impliceer je zelfs niet.

    Je moet als blogger echt al heel ver gaan opdat een firma je zou vragen om iets te verwijderen.

    Prive personen door het slijk halen doe je inderdaad beter ‘prive’, maar suggesties geven over hoe het beter kan (en daardoor zeggen wat jij niet leuk vond) dat kan 100% zeker.

  6. 6 alena

    Vertel het de desbetreffende personen zelf. Veel doeltreffender.
    Of ben jij alleen maar virtueel assertief?

  7. Van mij mag het, Vrouwe Fleempaard,
    Zolang ik maar nergens vernoemd word.
    Een groet,
    Drs. Johan Arendt Happolati
    P.S. OOPS!!! Nou heb ik mezelf vernoemd…

  8. 8 yab

    Smaad heeft in de Belgische strafwet een andere betekenis dan laster en eerroof en is altijd gericht tegen de drager van een openbaar ambt. Op wikipedia vind je meer uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Smaad en http://nl.wikipedia.org/wiki/Laster. Nog een uitleg: http://www.elfri.be/NL/Juridische%20informatie/Strafrecht/laster_en_eerroof_overzicht_rechtspraak.htm. Als jouw kapper in je oor knipt of je badkamer uiteen valt en je schrijft hierover op je blog, is dit geenszins laster. De feiten die je in de openbaarheid brengt, zijn immers waar en eenvoudig te bewijzen.

    Meer zelfs, als je kapper in je oor knipt, kan je je kapper aanspreken op grond van art 1382 BW en schadevergoeding vragen voor het feit dat er in je oor geknipt werd. Er is namelijk sprake van een fout (de kapper knipte in je oor, doet er niet toe dat dit niet opzettelijk was), er is schade (je arme oor moet misschien genaaid worden) en er is een oorzakelijk verband tussen beide.

  9. 9 Flora Fleempaard

    @Yab: kan ik jou inhuren?


Geef een reactie

