“Goed dat het niet gelukt is”

05Mrt09

Hoe heet het, dat mechanisme waarmee je een tegenslag voor jezelf probeert te rechtvaardigen door de negatieve kanten te benadrukken van hetgeen je niet hebt, en de positieve kanten van hetgeen je dan wel hebt? Zo van: “Goed dat die sollicitatie niet gelukt is, want waar ik nu zit is het toch vééél beter.”

Het heeft vast een coole term in de psychologie. En die term gaat u mij vertellen, toch?



18 Responses to ““Goed dat het niet gelukt is””

  1. Count your blessings? M.a.w: Tel je zegeningen?
    Verder kom ik niet, maar die zit aardig dichtbij.

  2. overlevings instinct..?

  3. Zelfbescherming…is het eerste wat in me opkomt…

  4. 4 liza

    Ik weet het: cognitieve dissonantie. Een van de weinige psychologiedingen die ik onthouden heb uit de… euh… psychologielessen die ik nooit gehad heb.:-/ Ik heb er les over gehad in een of andere les. Communicatie ofzoiets. Zal wel iets met reclame te maken gehad hebben ofzo.

    http://lmgtfy.com/?q=cognitieve+dissonantie

  5. “Cognitieve dissonantie is een psychologische term die de onaangename spanning aanduidt die ontstaat bij het kennis nemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of van het deelnemen aan gedrag dat strijdig is met iemands overtuiging. Meer precies geformuleerd is het de perceptie van onverenigbaarheid tussen twee “cognities”, waarbij een cognitie moet worden gezien als elk element van kennis, inclusief houding, emotie, geloof of gedrag. De theorie van cognitieve dissonantie stelt dat tegenstrijdige feiten als een drijvende kracht fungeren die de geest dwingen om nieuwe ideeën of gedachten te onderzoeken, of om de aanwezige overtuiging aan te passen, dus om de hoeveelheid dissonantie (tegenstrijdigheid) tussen cognities te verminderen.”
    (Wikipedia)
    Niet helemaal dat, wel?
    Ik herinner me geen term uit de psychologie. wel een fabel van de vos en de druiven.

  6. huilen🙂

  7. 7 Athena

    A blessing in disguise.

  8. 8 anne

    Je gedachtengang radouceren….

  9. 9 Karen

    Ahum *de psychologiestudente in mezelf komt boven* dat is gewoon het afweermechanisme van de geest, voor dat speciale effect dat je daar beschrijft is er bij mijn weten geen exacte term (of ik ben hem ondertussen vergeten) maar er zijn wel verschillende daaraan gerelateerde effecten die een naam hebben gekregen bv de duurzaamheidsvertekening en het feit dat je ’t ambetanter vindt dat je je trein op een haar na mist ipv een geruime tijd te laat toekomt etc. Das zo in da genre dat dat zich situeert🙂 sociale psychologie eerste bachelor!

  10. 10 Tiggie

    Toch heet het cognitieve dissonantie- Wikepedia is ook maar geschreven door leken eh, niet vergeten🙂

  11. 11 Lilimoen

    Ik vermoed ook dat het cognitieve dissonantie is dat je bedoelt. Zeg, dat voorbeeld, heb je dat woensdag niet van mij gepikt? Dat is dan 20 €.😉

  12. 12 emcue

    Fijn om dat even voor ons uitgezocht te hebben, Flora!!

  13. 13 Karen

    Cognitieve dissonantie is een hééél algemene term en dat wil net zeggen dat wat je doet en wat je denkt uit elkaar liggen, dus eigenlijk het tegenovergestelde van wat Flora zei🙂. Het is wel zo dat dat ongemakkelijk is en dat je dat wil verhelpen door bv te gaan rationaliseren ja

  14. 14 dagamma

    Ander vraagje: Is het voorbeeld van die solliciatie hypothetisch???

  15. 15 Emcue

    Ik heb navraag gedaan bij een kenner, en dit is zijn antwoord:

    Een zoete citroenen rationalisatie
    Een zure druiven rationalisatie

    Er is nog een modernere terminologie, maar daar kon hij niet onmiddellijk op komen…

  16. @ Zezunja, Gewebkijk, Tijdtussendoor, Treiner, Anne, Athena : goed gevonden maar niet wetenschappelijk genoeg. Mijn patron keurt de antwoorden af en is ontzettend streng.

    @ Louise P., Emcue: wat is dat met die druiven? Hier kan ik als secretaresse niet volgen hoor.

    @ Karen: in jouw antwoord heb ik best vertrouwen, maar mijn patron wil één term om te kunnen bluffen op recepties. Heb je die toch niet ergens in de kast liggen?

    @ Liza, Tiggie: jullie zijn vrouwen naar Flora’s hart.

    @ Karen (opnieuw): je zorgt voor verwarring, dame na je tweede reactie.

    @ Lilimoen: jij wint 20 €.😉

    @ Dagamma: het was een vriendenvoorbeeld. Flora is nog steeds erg tevreden in de biezen (https://florafleempaard.wordpress.com/2008/07/04/van-de-klaver-in-de-biezen/)

    @ Emcue: graag gedaan en ten tweede: jammer dat die kenner van jou weinig kent van zinsbouw. In de middeleeuwen zou het wel anders geweest zijn. Het is erg gesteld met de hedendaagse taalkunde.

    Patron is out of office (lees: zit in bad).

  17. 17 liesbeth

    Lieve flora,

    in mijn studententijd, en die ligt dik 30 jaar achter mij, noemde dit een sublimatie. Ondertussen zijn er misschien wel modernere termen. Wat de druiven en citroenen betreft: Je koos voor citroenen en gaat deze als ‘zoet’ omschrijven en je verkiest ze boven de druiven die je als ‘zuur’ beschrijft. Kortom liever zoete citroenen dan zure druiven !
    Zo simpel was dat in de jaren 70 !

  18. 18 Sss

    Klinkt niet psychotechnobabbel maar met “zure druiven” kan je toch wel literairderig doen op recepties:
    Sour grapes is an expression originating from the Aesop Fable The Fox and the Grapes, meaning to deny desire for something one cannot attain. The Fox and the Grapes is a fable attributed to Aesop. A fox, upon failing to find a way to reach grapes hanging high up on a vine, retreated and said: “The grapes are sour anyway!” The moral is stated at the end of the fable as: It is easy to despise what you cannot get.
    The English idiom “sour grapes” – derived from this fable – refers to:
    -the false denial of desire for something sought but not acquired
    -the denigration and feigning of disdain for that which one could not attain

    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fox_and_the_Grapes


Geef een reactie

