Jullie op het platteland

10Feb09

Plots stopt hij met dweilen en staart naar boven. Naar de bovenkant van mijn kast, om precies te zijn. Naar mijn collectietje Amnesty International-kaarsen, om nog preciezer te zijn. Ze staan daar maar, te getuigen van mijn jaarlijkse schuldgevoel. Gewone kaarsen. Niks om naar te staren.
Maar hij komt uit Brussel. En ik van ergens anders.

Ik vertaal even het Franstalig gesprekje dat we vervolgens hebben:

Hij: “Dat is leuk, zeg, die dingen daar op je kast!”
Ik (niet erg onder de indruk van de keuze van gespreksonderwerp): “Oh, ja, dankje.”
Hij: “Zijn dat kaarsen?”
(Voor alle duidelijkheid: mijn kast is geen 5 meter hoog.)
Ik: “Euhm, ja. Amnestykaarsen.”
Hij: “Die je kan aansteken?”
Ik: “Ja, maar dat doe ik hier niet, want dan zou het rookalarm afgaan en…”
Hij (een beetje euforisch): “Ach ja! Dat doen jullie op het platteland, hè? Kaarsen aansteken in huis! Supergezellig vind ik dat.”
(“het platteland”?!)
Ik: “Mja.” (Wat zég je in zo’n situatie?)
Hij (hoofdschuddend): “Ik heb dat ook eens gezien op vakantie in Ierland. Een heel goed idee.”
Noem het onbeleefd, maar ik kan echt niks anders meer dan knikken.

Hij komt uit Brussel. En ik overduidelijk van ergens anders. Bokrijk of zo.



6 Responses to “Jullie op het platteland”

  1. Als het gaat om de persoon waarover ik denk dat het gaat, dan verdenk ik hem ervan een kaarsenobsessie te hebben. Ik had immers een geurkaars op mijn bureau staan. En op een ochtend biecht hij me het volgende op (vertaald van het Frans): ‘mmm… da ruikt lekker hé?’, ik: ‘oui, oui’, hij: ‘ik moet toegeven dat als je er niet bent ik altijd het dekseltje eens open doe en de lekkere geur opsnuif’. Ik heb hem dan maar gezegd dat hij dat ook mocht doen als ik in mijn bureau was en toen ik wegging heb ik de kaars laten staan, met een briefje bij ‘Voor jou x, Saskia’.

  2. 2 Karen

    Amai. Niet alles buiten Brussel is the wild wild west hé :p. Btw, daarnet in de douche aan je gedacht en naar de AHA’s van de vruchten in fructis gezocht, én, gevonden!

  3. 3 Flora Fleempaard

    @Saskia: Wat ben je toch een lieverd…

    @Karen: Je hebt aan mij gedacht tijdens het douchen!😀

  4. 4 Linn

    Hmm, een van mijn vrienden woont ook in Brussel en nu ik erover nadenk, moet ik zeggen dat ik bij hem ook nog nooit een kaars zag staan. Ik denk dat ik er hem eens ga cadeau doen. Eens zien of hij ook zo vreemd reageert bij het zien van een kaars. ;-p

  5. uhm iedereen brandt toch wel eens een kaarsje? Vaag zeg, die brusselaars..

  6. 6 Niete

    Hewel, ik zal es iets zeggen se. Ik woon op een paar stappen van de grote markt in Brussel en heb wel twintig kaarsjes staan in mijn appartement. Die ik nog aansteek ook, want wij hebben nog altijd geen rookalarm.🙂 Nu ben ik wel een ingeweken Brusselaar, dus misschien is het dat wel.


Geef een reactie

