De AHAs van Vruchten

07Feb09

Een vergaderzaal in de hoofdzetel van de Laboratoires Garnier. Die van de haarkleurspoelingen en shampoos, ja. De breinen van de organisatie zitten bij elkaar om te bedenken wat ze kunnen doen om hun producten nog beter te doen verkopen. “Vernieuwen” is het woord van de dag. De productlijn die onder de loep ligt is Fructis. Fluogroener dan fluogroen kan de verpakking al niet meer, dus moet er gesleuteld worden aan de ingrediënten van de inhoud. Alleen: het moet natuurlijk, trouw aan de naam (want de naam van een product wijzig je alleen maar om aan te geven dat het om iets compleet anders gaat, en we willen de trouwe kopers niet tegen het frisgewassen hoofd stoten), fruitig blijven. Anders kunnen we meteen ook afstappen van het fluogroen, en dat werkt nu net zo goed. Vitamines zijn een gevestigde waarde, en elke vitamine uit fruit die ook maar in de verste verte een effect zou kunnen hebben op mensenhaar is er al uitgeperst. Het vochtregulerende spul zit al jaren in zowel shampoo als conditioner, alsook de fructose en glucose. Het citrus medica limonum peel extract maakte het voorwerp uit van de vorige vernieuwing. Niemand durft het toegeven, maar de denktank zit in een creatieve impasse: het fruit is uitgemolken. 

En dan stel ik me voor dat de koffiedame binnenkomt, of de nieuwe van informatica die even naar de beamer moest komen kijken en tegen de kabels loopt te mompelen. Het moet een samenloop van omstandigheden zijn waarin de informaticus “Aha” zegt wanneer hij het slecht contactje vindt dat de oorzaak is van de slechte projectie, juist op het moment dat de voorzitter van de vergadering, na uren brainstorming over fruit, wanhopig vraagt of er dan niemand nog een ingrediënt of extract kent dat nog niet gebruikt is. Misschien kunnen zijn collega’s het niet over hun hart krijgen om hem erop te wijzen dat de “Aha” geen antwoord was op zijn vraag, of misschien denken ze allemaal dat een ander het verlossende antwoord geboden heeft. In elk geval, de vernieuwing van de Fructislijn is een feit: voortaan versterken de AHAs van vruchten de kern van de haarvezel. En we kunnen weer een jaar of twee verder.

Zo ongeveer moet het gelopen zijn, daar bij Garnier. Een andere verklaring kan ik niet verzinnen voor het feit dat er “AHAs van Vruchten” in mijn shampoo terecht gekomen zijn.



7 Responses to “De AHAs van Vruchten”

  1. Binnenkort dan reclamespotjes met … “Frutcis, Aha Aha, I like It, Aha Aha”

  2. Flora je bent briljant. En je haar zat al zo goed.

  3. Fantastisch!!

  4. och, zolang het maar geen kwaad kan…😉

  5. 5 Karen

    Is ’t just? Nog niet op gelet. Maar dan denk ik inderdaad ook dat het zo gegaan is😉

  6. 6 Astrid

    wat geweldig geschreven…

  7. 7 Flora Fleempaard

    Dankjewel, Astrid!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: