Gepriegel, ademruimte, lussen

28Jan09

Ik bedenk net dat met de hand schrijven gaat uitsterven, dat wij dat misschien zelfs nog gaan meemaken. Niks tegen Arial, maar zelfs Tahoma haalt het niet tegen het sympathieke gepriegel van mijn broer, en ook al lijken de boodschappenlijstjes van mijn lief op Wingdings, ik zou ze toch niet willen missen, die telefoontjes: “Ik sta in den Aldi met uw briefke. Wat zijn groegelvezen?” Het is zo uniek, de manier waarop iemand een “p” schrijft, hoe hard hij op zijn pen drukt, de schuinheid en de lengte van de lussen van de “l”. Hoe regels naar beneden dwarrelen op een blad zonder lijnen, en de letters steeds kleiner worden naarmate de onderkant nadert. De ademruimte tussen woorden en regels, en hoe ver de puntjes van de “i” wegdwalen. De kerstkaartjes van mijn oma, schools en groot geschreven, met nog zo’n kringel onder de “z” van “Zalig”.

Ik word een beetje weemoedig van het idee. Gelukkig heb ik twee geschriften. Als het ronde dan uitsterft, heb ik toch het schuine nog.



4 Responses to “Gepriegel, ademruimte, lussen”

  1. Ik ben blij dat ik al sinds ik heb leren schrijven elke dag bladzijden vol schrijf. Aantekeningen, brieven, dagboeken. Daar krijg je een meer intensief en eigen handschrift van, net als bij goede wijn die een paar jaar gelegen heeft.
    Als je soms de handschriften leest van mensen die zweren bij de computer, ziet dat er echt uit als een onderontwikkeld basisschoolpootje dat jaren geleden is blijven steken.

  2. 2 Karen

    Als ik aan het blokken ben dan kan ik er soms echt van genieten dat ik iets mooi heb geschreven, en dan ga ik er in gedachten nog eens over😀.

  3. 3 scherptediepte

    Het zou inderdaad jammer zijn moest het ‘geschreven’ geschreven woord uitsterven en we dat nog zouden moeten meemaken ook. Maar ik ben er ook van overtuigd dat er een aantal mensen het niet zo erg zouden vinden moest mijn handschrift uiteindelijk van de wereld vergaan. Collega’s die mijn hand gemaakte notities moeten lezen, met hen heb ik vaak medelijden…

  4. Ik zet ook een kringel onder mijn Z, al is die kringel na al die jaren een lus met veel ademruimte geworden.
    BTW, wat zijn eigenlijk ‘groegelvezen’? Ik heb er al proepelpezen of vroevelpelen, harde peren of princekoeken van gemaakt, maar het lijkt allemaal niet echt te kloppen.


Geef een reactie

