De logica der slapenden

17Dec08

Heeft u dat ook wel eens, dat u een droom droomt met een briljante plot, de boeiendste personages sinds Hannibal Lecter en een einde om van achterover te slaan? Een bestseller dus, een kaskraker, en u ziet de commentaren al voor u? En dat u dan wakker wordt en denkt: “Waauw, dat is het! Al mijn afspraken voor vandaag afzeggen, want dit moet ik opschrijven, en vlug.” Heeft u dat ook, dat nog voor uw tanden gepoetst zijn u niet meer weet wie wie vermoorde en waarom? En dat tegen dat de zon opkomt elke samenhang in het verhaal lijkt te ontbreken? 

Zo teleurstellend vind ik dat, hè. Elke keer weer die prachtverhalen die in het niets opgaan… En niet weten of dat niets mijn geheugen is, of de logica der slapenden.



6 Responses to “De logica der slapenden”

  1. Ik heb al een hele reeks Oscar-winnende scenarios bij elkaar gedroomd, maar helaas overkomt mij hetzelfde. Voordat ik het kan beginnen reconstrueren, spat de herinnering aan de droom uit elkaar als een zeepbel. Nochtans zijn tijdens het dromen de details haarscherp en verbaas ik mezelf met al mijn spitsvondige fantasie. Jammer. Of misschien: gelukkig maar?

  2. 2 (mw)

    Ik heb dat ook. Frustrerend.
    Voortaan ligt er een notaboekje op mijn nachtkastje.

  3. Ik ken het gevoel. En als ik het dan toch nog allemaal kan navertellen, dan lukt dat toch niet omdat het gewoon onlogisch in elkaar zit.

  4. Wreed teleurstellend is dat.
    En ik ben stikjaloers op mijn broer want die kan zijn dromen dàgen later nog navertellen alsof het een aflevering is in een feuilleton…

  5. Vrouwe Fleempaard,
    Er ging een schokje door mijn lijf. Ik kan niet zeggen dat ik het diverse malen heb meegemaakt, maar ik heb het in elk geval al één keer meegemaakt. Echt waar. Hoe waardevol dat verhaal uiteindelijk was, zal ik nooit echt weten, maar het had een diepe indruk op mij gemaakt en toen ik pas ontwaakt was en dus écht wel wakker, vond ik het geniaal.
    Jammer maar helaas… enkele ogenblikken later… weggewaaid als los zand in de wind.
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.


  1. 1 een witte kerst « blog der zuchten

Geef een reactie

