Struisvogel met hoofdpijn

22Nov08

Soms wou ik dat ik met mijn ogen dicht door het leven kon stappen, zodat ik de eenzaamheid in de ogen van het vrouwtje met de hond niet zou zien, de klitten in de baard van de zoveelste dakloze, de scheuren in zijn schoenen. De tranen van een vader die moet kiezen voor zijn vrijheid of zijn kind, de aller-, allerlaatste vrije gorilla’s uitgemoord voor macht. Hoe een vrouw haar man aankijkt met een blik vervuld van haat, hoe hij zijn ogen neerslaat in de hoop dat niemand het ziet.

Hoe leef je in liefde, wetend dat er jongens zijn, kinderen nog, voor altijd getekend door oorlog en de dingen die ze verplicht worden te doen. Hoe blijf je lachen, hoe kan je genieten terwijl er zeehondenjongen doodgeknuppeld worden voor de ogen van hun moeder, vrouwen verkracht, soldaten gemarteld?

Onwetend wil ik zijn, naïef en vol hoop. Het komt goed met de kittens van de straatkat, met de bejaarde zonder geld. Alle kinderen groeien op in het vertrouwen dat ze goed zijn en niets moeten doen dan spelen. En het eten is gezond en er is genoeg voor iedereen. Het komt goed met de wereld en alles is liefde.

Stekeblind wou ik dat ik was. Soms.



6 Responses to “Struisvogel met hoofdpijn”

  1. verbeter de wereld, begint bij jezelf…😉

  2. Je hebt een gevoel van machteloosheid geweldig beschreven, ik kan er mij helemaal in vinden…

  3. 3 mie

    de titel alleen al is een parel.

  4. Ondanks alle lelijkheid die je beschrijft is dit een ontroerend mooi stukje, omdat maar al te duidelijk wordt dat, ondanks je sollicitatie, je geen struisvogel bent. Lijden is een feit, je kan het niet “wegdenken”. En alleen omdat het pijn doet in sommige ogen zal het misschien ooit anders worden. Omdat er mensen zijn die het zich -ondanks het hopeloze uitzicht- nog steeds aantrekken. Dat is de hoop van de wereld en de mensen die er leven. Met al hun lelijkheid, met al hun schoonheid. Dank je voor dit prachtige stukje.

  5. Kanker op uw twee ogen is nochtans ook niet alles.

  6. Mooi gezegd. Ik wou het ook soms, dat stekeblind zijn…


Geef een reactie

