Wachten op de ketel

17Okt08

We zitten op ons bed, staren naar de kont van de verwarmingsman en houden onze adem in. Niet dat dat echt nodig is, want als het geklop begint, klinkt dat zo luid dat we er ’s nacht wakker van schieten, en het zou me niet verwonderen als naaste buurman Pierre tegenwoordig met oorstoppen slaapt. Maar nu is het stil.

“Verwarmingsketels denderen u niet uit uw bed, juffrouw.” Maar dat doet de onze wel, en na het vijfde telefoontje heeft de man van de verwarming besloten dat hij mijn gezeur beu is. Dus zit hij nu op handen en knieën in onze badkamerkast met zijn oor tegen de verwarmingsketel en houden wij onze adem in.

“Is het dit?” Hij draait aan een metertje. Ik hoor niks. We schudden ons hoofd. “Het is echt heel heel luid”, zeg ik. Hij zucht. Draait de warmwaterkraan open. “Dit dan?” Ik hoor alleen water lopen. “Neenee. Het gaat echt van djoef djoef djoef.” Ik stel me zijn gezicht voor, ongelovig, zijn gedachten, dat hij in zijn zetel zou kunnen zitten nu, naar de voetbal kijken, of iets nuttigs doen, of naar de film met zijn vrouw, maar in plaats daarvan kruipt hij rond bij twee meisjes thuis, die geklop horen in het midden van de nacht en durven beweren dat het aan zijn verwarmingsketel ligt. Een Bulex, nota bene. In twintig jaar geen problemen met Bulex en nu zou er eentje “djoef djoef” doen. 

De kont zucht nog eens en komt uit onze kast gekropen. Ik word wanhopig en probeer te verzinnen hoe we de man hier kunnen houden tot de ketel het geluid maakt. Koffie wil hij niet, en onze facturen zijn allemaal betaald.

Wanneer hij de trap af loopt, onderdruk ik de neiging stiekem de sleutel van de voordeur te verstoppen.
Maar dan djoeft hij! De ketel djoeft! Hij djoeft de verwarmingsman bijna een hartaanval, en ik onderdruk niks. Blij spring ik op en neer. “Dit is het! Dit is het, meneer!” Mijn geroep komt niet boven het gedender uit.



7 Responses to “Wachten op de ketel”

  1. Juist op tijd om geloofwaardig over te komen🙂

  2. en heeft hij het kunnen repareren?

  3. Haha, hilarisch😀

  4. 4 Flora Fleempaard

    @Veerle: zijn reactie was: “Oh, dat geluid! Maar heeft u Bulex dan nog niet laten komen om de ketel juist af te stellen?” Wij: “Euhm, neen. Heeft u de ketel de vorige keer dan niet afgesteld?”
    Bulex heeft het opgelost. En wij slapen weer lekker.

  5. 5 tina

    De mijne doet “boenke boenke boenke”. Heel luid. Schrikwekkend luid. Maar ik ben altijd de enige in huis als hij boenkeboenkeboenke doet. Dus niemand gelooft me, toch niet écht. Ze doen wel alsof, hoor. “Jaja”, zeggen ze dan. Toen heb ik maar gebeld naar de voice-mail van mijn loodgieter op het moment dat er heel luid boenkeboenkeboenke te horen was. En zei ik, nee riep ik: “Wilfried, dit is het boenkeboenkeboenke waarover ik sprak”. Hij heeft me snel terug gebeld en gezegd dat ik best “de fabrikant zou raadplegen”.

  6. 6 Flora Fleempaard

    De fabrikant van je autoradio?😉


  1. 1 De man met de vinger « Flora Fleempaard

Geef een reactie

