Trofee

08Okt08

Ze hebben het onmogelijke gedaan om een visum te krijgen voor hun trip naar België. Hoe bewijs je dat je geen terrorist bent? Hoe overtuig je een ambtenaar dat je vrienden wil bezoeken en heus wel weer terug naar Congo gaat?

Ze moeten doodop zijn van een week indrukken, en toch noemen ze ons land “kalm”, en “volledig geïnformatiseerd”. Ik herinner me de kleuren, de warmte van Kinshasa, vraag hen of ze het hier niet te grijs vinden. “Pas du tout” grijs, juist heel gevarieerd. Ik doe een poging om de Wetstraat vanuit Afrikaanse ogen te zien. Het lukt me niet. Ik vind het mooi, mijn land, maar het is niet muzikaal.

Ze stralen helemaal, ingeduffeld in lagen geleende truien en jassen, en net zoals ginder lijken ze altijd te lachen. Ik vraag me af wat één week België echt met hen doet, wat ze thuis gaan vertellen, wat ze niet begrijpen en waar ze ronduit van schrikken.

Te kort, het weerzien, de geur van de warmte. En toch kan ik me niet van het gevoel ontdoen dat ik een soort van trofee ben, wanneer ik met hen één voor één op de foto moet. Digitaal ga ik met hen mee terug. Morgen.



7 Responses to “Trofee”

  1. Oh zo mooi! Ze waren echt wel blij je terug te zien

  2. 2 Flora Fleempaard

    Hé, wat doe jij op het internet?! Slapen, jij! Uitrusten, bekomen van 9 dagen gids spelen voor de Congolezen!

  3. Ik ken iemand die getrouwd is met een Indonesische. Toen hj haar de eerste keer mee naar België bracht vond zij het hier ook zo mooi, knus, plat en inderdaad… gevarieerd.

  4. Mijn deerne was en is enorm gecharmeerd van België. Maar na een jaartje was het grijze, donkere weer toch op haar gemoed beginnen werken. We zijn dan maar naar haar Zuidelijke Europa getrokken. Nu al vele jaren lang.

    Was getekend

  5. een heel mooi stukje Flora… De kinderlijkheid & het trofeegedrag, hun warme lach. Hun luide stemmen en hun onvermogen dingen binnen te houden. (allée, vergeleken met ons dan hè!) In hun ogen zie ik soms wat wij een beetje verloren zijn. ‘k Schreef er ooit een stukje over.. http://buig.punt.nl/index.php?r=1&id=325483&tbl_archief=0#325483

  6. 6 Flora Fleempaard

    @Vandepotgerukte: dat lijkt me een gezonde beslissing. Mis jij België, of bepaalde kenmerken ervan? Zelf zou ik onze taal missen, denk ik.

    @Sven: *zéééér jaloers op zoveel rijke ervaringen*

  7. In den beginne was het niet zozeer de Nederlandse taal maar wel het onvermogen om iets te kunnen zeggen. Ik sprak geen bal Spaans, en dat is wel onhandig in Spanje. Na een paar jaar lukte dat en via het Internet en sinds twee jaar TV-Vlaanderen heb ik toch alle media om in het Nederlands. Dus dat is wel fantastisch. Ik mis België nu niet meer. Heb dat de eerste twee a drie jaren wel heel veel gedaan.

    Was getekend


Geef een reactie

