Vriendschap met de passer

07Aug08

De verborgen doelstelling van de huistaak was vriendschap te sluiten met onze passer, maar dat werd ons niet gezegd. We waren tien en naïef. Nu ja, ik toch. We hadden allemaal een passer moeten kopen en de opdracht was een tekening te maken die uit allemaal cirkels of delen van cirkels bestond.

Ik hou van tekenen. Met de losse hand.
Ik hou niet van beperkingen. En ik hou al helemaal niet van passers. Die zijn scherp, schieten onderweg uit en blijven niet in hun doosje zitten. Dus haalde ik alles wat rond was uit onze keukenkasten.

De juf heeft nooit iets gezegd van het feit dat mijn tekening de enige was zonder gaatjes. Dat vond ik wel sympathiek.



2 Responses to “Vriendschap met de passer”

  1. Verhaaltjes als deze is een van de redenen waarom deze blog zo fantastisch is. Doe zo voort!

  2. Ik herinner me de lessen wetenschappelijk tekenen. Ik vond dat vak geweldig. Bollen die cilinders snijden en dergelijke meer.. Ik had een tekortkoming: ik hield prinicpieel niet van de “normograaf”: dat plastic niemendal waarmee je de symbolen en letters dient te schrijven.. echt een horror die ik wel bezat, maar botweg weigerde te hanteren. Ik deed dus mijn uiterste best om met de vrije hand al die lettertjes na te bootsen. Het was een stelregel van desbetreffende leraar dat iemand die zonder normograaf de symbolen erbij zette, vier punten aftrek kreeg. Dat ik zeer zelden minder dan zes kreeg, is dus ook best wel sympathiek van de meester.


Geef een reactie

