Zen en de kunst van deadlines halen

16Jul08

Ik word toch zo grrrruwelijk pisnijdig wanneer mensen me beloven iets in te leveren tegen een bepaalde datum, en dat dan niet doen zonder me op voorhand te verwittigen, en me dan met de glimlach een nieuwe datum beloven, en zich daar ook niet aan houden, en dat ik dan moet vragen tegen wanneer het wel zal komen, en dat ze dan weer een belofte doen die ze niet nakomen, waardoor ik steeds nerveuzer wordt, want de uiteindelijke deadline schuift uiteraard niet op, zodat ik mijn werk moet doen op een vierde van de oorspronkelijke tijd die ik ervoor zou hebben, en het dus niet zo goed kan doen als ik het wil, met een onbehaaglijk gevoel en stressbuikpijn als gevolg wanneer ik dan (uiteraard, want zo ben ik dan wel) toch de deadline haal.

Ik wou dat ik het kon, “foert” zeggen, en “zoek het dan maar zelf uit”. Maar zo ben ik dan weer niet.
Alhoewel… nog één keer en ik ontplof.

7 Responses to “Zen en de kunst van deadlines halen”

  1. Dag Flora,

    Ik ben druk bezig een deadline niet te halen. En dus niet af te leveren wat ik iemand beloofd heb. Ik zou je dus de andere kant van het verhaal kunnen vertellen. Maar dan komt het hier aan mijn kant helemaal niet meer goed. (Overigens, een mens kan zich even ellendig voelen als hij een deadline niet aan het halen is, dan wanneer hij op het werk van een ander met een deadline wacht)
    Wat ik alvast merk: Mensen zoals ik hebben nood aan stelligheid. En als er één schaap over het hek is gaan ze er allemaal over. Of met andere woorden: zodra je toestaat dat er ook maar een klein deadlinetje niet gehaald wordt, is het om zeep.
    Of toch zo goed als.
    Eigenlijk zou je moeten kunnen zeggen: die tekst moet vandaag om 17.00 u. af zijn of ik heb hem niet meer nodig. dat zou, voor de niet-deadlinehalers onder de mensenheid, een opluchting betekenen. Maar dat mandaat heb je niet, wel?

  2. Alweer die tikfouten. Wat jammer toch dat ik niet nog even kan corrigeren. Maar laat ik me nu maar even op die deadline van mij concentreren 😉

  3. En de excuses waarmee ze dan soms afkomen voor het niet halen van de deadline! Ik apprecieer het als ze gewoon eerlijk zeggen dat ze er te laat aan zijn begonnen en nog wat extra tijd nodig hebben om de tekst af te krijgen. Maar ja, in de academische wereld zijn deadlines misschien meer plooibaar dan in jouw wereld?

  4. 4 Flora Fleempaard

    @Louise: nee, jammer genoeg heb ik dat mandaat/zweepje niet…
    En het ergste is dat zij mijn opdrachtgevende collega’s zijn, die bij mij komen zeuren als mijn werk (eindredactie of zo) niet op tijd dreigt af te zijn. Want ja, een persconferentie zonder persmap (of zo), dat staat toch niet, wel? Grrrrrr!

    @Autumn Leaf: mij geven ze gewoon geen excuses, omdat dat niet hoeft. Ik sta niet “boven” hen, dus nja… En nee, helaas plooien ze hun deadlines niet. Of wil “hogerhand” niet meeplooien. Dus plooi ik maar weer.

  5. 5 Karen

    Ja, dat kank ook ni af. Die beseffen precies niet dat je hun werk dan nodig hebt om zelf verder te geraken

  6. 6 Ed

    Fiona,

    De kunst van de deadline bestaat erin deze niet je leven te laten regeren. Het is een Angelsaksische uitvinding en afkomstig uit de printed media, waar de deadline wordt gehanteerd als het laatste moment waarop een artikel nog mee kan in een reguliere uitgave van een krant of tijdschrift. In Angelsaksische management methoden is de deadline een eigen leven gaan leiden en is verworden tot het instrument van verslaving (in de klassieke zin van het woord zijnde “het tot slaaf maken”) van de werkende mens. Jij zucht onder een deadline die je of hebt opgelegd gekregen van je superieuren of die je jezelf hebt opgelegd (omdat je denkt dat het zo moet). Je collega’s zuchten ook onder de deadline. Al dat gezucht leidt er uiteindelijk toe dat de productkwaliteit gecompromiteerd zal worden.

    Hoe kom je van deadlines af?

    Ten eerste: Vergeet alles wat je weet over Angelsacksische management methoden, die zijn opgezet om ontbrekende competentie te vervangen door compliance.

    Ten tweede: Bestudeer de theoriën van het Rijnlands management (bijvoorbeeld door het lezen van een aantal boeken te beginnen met Jaap Peeters’s “Intensieve menshouderij”

    Ten derde: Sluit je aan bij Rijnlandse management groepen (zijn er genoeg, kijk maar eens op het Internet bij stichting “De Limes”)

    Ten vierde: Gewapend met de daar opgedane kennis probeer het management van je bedrijf te enthousiasmeren voor Rijnlands management

    Ten vijfde: Als dat is gelukt zul je merken dat de productiviteit van het bedrijf waar he werkzaam bent omhoog schiet, het personeelsverloop omlaag schiet en de kwaliteit van de producten (en daarmee de concurrentiekracht van het bedrijf) omhoop schiet.

    Voorbeelden van Rijnlandse bedrijven zijn er genoeg maar een van de mooiste is het bedrijf Gulpener bier.

    Met vriendelijke groeten,

    Ed

  7. 7 Flora Fleempaard

    Wow… Dat klinkt wel iets voor mij, Ed. Thanks! (hm, die Angelsaksische invloeden 😉 )
    Flora


Geef een reactie

