Potjesvlees

02Jul08

“Potjesvlees moet ge eten voor ge gaat lopen, dat doe ik ook”, zei hij. Maar hij kon me onmogelijk uitleggen wat ‘potjesvlees’ is.
Ik ga het toch maar houden bij pasta en bananen, want als het een West-Vlaamse specialiteit is, zou het wel eens rauw en ingewandachtig kunnen zijn, en dus niet aan mij besteed.

12 Responses to “Potjesvlees”

  1. 1 Karen

    Ik denk dat dat een zeer wijze beslissing is 😉

  2. 2 ntone

    Ingrediënten (voor 6 personen)
    • Kip ( 300 gram )
    • Konijn ( 300 gram )
    • Kalfsvlees ( 300 gram )
    • Borstspek
    • Uien
    • Zout , peper
    • Tym, laurier
    • Witte wijn of wijnazijn
    • Water

    Bereiding: 15 minuten – Baktijd: 3 uur
    • Schik op de bodem van de terrine een laagje uien in schijfjes.
    • Voeg zout, peper, tijm en laurier toe.
    • Bedek de stukken kip, konijn en kalf volgens eigen smaak.
    • Bekleed vervolgens met schijfjes ui en vlees.
    • Voeg het water en wijnazijn of witte wijn toe en verdeel het in gelijke stukken,maar men moet duidelijk de stukken vlees zien zitten.
    • Breng het geheel aan de kook en laat het op de zijkant zachtjes sudderen gedurende 3 à 4 uur. Voeg regelmatig wat water en wijnazijn toe.
    • Laat het geheel langzaam afkoelen en plaats deze vulling in de diepvries gedurende tenminste 12 uur. Dien op met gestoofde appelen of gekarameliseerde appelen.

    Smakelijk en *burps* tijdens het lopen!

  3. 3 liza

    Ook wel gekend als kipkap of (geperste) kop. (Sla ik hier de nagel op de kop of de bal mis? Ben niet helemaal zeker.)

  4. 4 Flora Fleempaard

    @Ntone: dankjewel, maar nee dankje. Zoveel vlees eet ik op een jaar niet! Iewie…
    @Liza: in kipkap zitten toch geen ganse stukken vlees?

  5. 5 Da Dame

    Tklinkt allemaal allesbehalve lekker en zeker voor het lopen :p

  6. 6 Karen

    Wat ik zei dus :p. Wijs om het af te slaan 😉

  7. 7 Greet

    Potjesvlees is lekker, maar ik eet het niet meer sinds ik weet dat er konijn in zit. Maar je hoeft niet te vrezen voor wansmakelijke toestanden of zo, ’t ziet er best wel nog oké uit en is ook best wel lekker hoor.

  8. 8 Greet

    Ahja en het potjesvlees dat Antoon beschrijft is toch wel iets anders dan hetgeen je hier in de West-Vlaanders krijgt als je bij de slager potjesvlees vraagt, da’s stukjes vlees in een soort vaste doorzichtige gelei.

  9. Beste,

    Alle info en trouwens ook een filmpje met Jeroen Meus over Potjesvlees zie http://www.deveurnambachtse.be .

    Wat is potjesvlees? Een ouderwetse geleibereiding (aspic) van +/- 500 jaar oud, zeer mager want uitsluitend wit mager vlees erin verwerkt, kip,kalf,konijn (grove stukken), voor de rest witte wijn (kan ook bier zijn van bvb de paters van West-Vleteren), citroen en azijn.
    Je hebt ook Hennepot, dit is meestal gemaakt met kippenvlees.

    Vriendelijke groeten,
    Joris Missiaen
    Voorzitter van de Orde Van Ons Potjesvlees

  10. 10 Flora Fleempaard

    Wow, het is een hele business! Zijn jullie vriendelijk voor de ganzen wiens levers je pikt?

  11. Ganzen, lever? Niets te maken met Potjesvlees!
    Best eerst eens goed nadenken voor je iets zegt!

    En personlijk ben ik een heel braaf,lief, vriendelijke manneke… ook voor ganzen.

    Vriendelijke groeten,
    Joris Missiaen

  12. 12 Flora Fleempaard

    Ik heb gewoon geklikt op je link en kom terecht op:
    De Veurn’ Ambachtse, producent foie gras en andere patéspecialiteiten
    en daarna heb ik nagedacht, over potjesvlees (er zit alcohol in dus nee bedankt), en over ganzenlever.


Geef een reactie

