Noemt u mij maar juffrouw, of gewoon Flora

02Mei08

Wat maakt dat je jezelf op een dag niet meer als een jongen ziet, maar als een man?
Op basis waarvan word je een vrouw, en stop je een meisje te zijn?

Is er een sleutelleeftijd? Een staat van zijn? Het aantal zorgen dat je hebt? De hoeveelheid grijze haren en zichtbare rimpels? De winkels waar je je kleren koopt? Het feit dat je ineens liever wijn drinkt dan bier? Je uur van opstaan en slapen gaan? Kinderen krijgen, dat speelt vast wel mee, maar wat als je daar niet aan meedoet? Een huis moeten afbetalen aan de bank? Een job? Ik hoop dat het niets pijnlijks is, zoals het afnemen van de slappe lach of van het vermogen te slapen tot de noen. 

Denkt iedereen daarover na, of maak ik het mezelf weer gewoon moeilijk?

Nu ja, ouder worden vind ik niet erg. Zolang ik maar geen mevrouw moet zijn.

gewoon Flora



12 Responses to “Noemt u mij maar juffrouw, of gewoon Flora”

  1. 1 Isabelle

    Wel, daarin verschillen wij dan😉 Toen iemand me vorige zomer op straat aansprak met ‘juffrouwke’ om vervolgens de weg te vragen vroeg ik me toch af of je een eenenveertigjarige gehuwde moeder nu echt zo moet aanspreken. Dat juffrouwke komt er zo vaak zo uit de hoogte uit. Het volgende dat ze vragen is of je de koffie wil uitschenken.

    Ik ben daar al lang gevoelig aan. Toen ik dertig werd gaf een vriendin me een badge met daarop in grote letters ‘T IS MADAM

    Vorige week nog zei een Amerikaanse mijnheer met wie ik een Belangrijk Gesprek wilde voeren me, toen ik hem bedankte voor de tijd die hij vrijmaakte, oh, maar ik vind het altijd fijn om met schoolgaande jeugd te praten.

    En ik weet echt niet of ik daar dan blij mee moet zijn of me juist heel erg veel zorgen moet maken.
    Ik heb me dus ook al vaak afgevraagd: wanneer spreken ze een vrouw niet meer met juffrouw(ke) aan? Wat moet je daarvoor doen? Want zelfs de eerste grijze haren lijken niet te helpen.

  2. 2 oker

    Bij ons had je dat onderscheid bij tantes en ooms. De jonge tantes noemde je bij de voornaam, de oudere noemde je tante. Pas veel later kwam ik er achter dat sommigen die ik bij de voornaam noemde veel ouder waren dan anderen die ik toch tante moest noemen. Het had achteraf gezien meer te maken met de hip&fresh factor van de tantes….

  3. Ik stop nooit met een meisje te zijn, nooit. Dat andere mensen dat niet altijd zien is ze vergeven🙂 Bijna 44, jawel :)))

  4. @flora,
    zo begint het…

  5. Ik ben na mijn dertigste beginnen aanvaarden dat ze me ‘mevrouw’ noemden. ‘Juffrouwke’ zou ik heel erg vinden. Die ‘ke’ is er te veel aan. Bij ‘juffrouw’ voel ik me gevlijd.
    Zo mannen, het is maar dat ge ’t weet.

  6. 6 steenbok68

    Ik ben toch ook niet meer zo blij met de juffrouw. Veel te opvallend dat je single bent – helemaal niet zo dat ik daar mee in zit (met dat single zijn) – en het doet me daarom meer naar “oude vrijster” neigen. Dus doe mij maar gerust mevrouw.

  7. 7 Flora Fleempaard

    Even recapituleren:
    -als je hip & fresh bent, ben je een juffrouw, behalve Steenbok 68, haar noemen we bij deze mevrouw😉
    -juffrouwke is bij deze afgeschaft, want dat vinden we allemaal denigrerend

  8. 8 rendv

    Hey, da’s allemaal nog duizend keer beter dan dat ze je aanspreken met ‘jongeheer’.

    Op mijn 30ste voor het eerst met ‘meneer’ aangesproken door een chirojongetje, en ik had dan nog mijn korte broek aan en was met de mountain bike op baan. It all went down from there.

  9. 9 rendv

    Ah, dan heb ik de immo-man nog niet vermeld die me aansprak met ‘brave jongen’. Dàt werd niet in dank aanvaard, I can tell you that.

  10. 10 Flora Fleempaard

    “Brave jongen”?! Amai, dat is een immoman met lef! Dat is het equivalent van “jufferke”

  11. 11 rendv

    Inderdaad, ieffraake. Nog 1 slagske verder dan ‘menne joeng’!

  12. 12 Flora Fleempaard

    Menne joeng is wel heel schattig… Ik vind dat echt echt ouwe mannen dat tegen mannen jonger dan 40 mogen zeggen🙂


Geef een reactie

