Ik ben belaserd

24Apr08

Ik ben nooit het type geweest dat goed staat met een bril. En op den duur kregen mijn oogadertjes niet meer genoeg zuurstof doorheen mijn lenzen, dus heb ik me laten belaseren.

Dokter Joachim, de knapste oogarts van België, heeft de job geklaard. In eerste instantie zou een andere dokter het doen, maar die ging me te lijf als een slachter, dus ben ik (huilend en vloekend) opgestaan uit zijn operatiestoel om de man nooit meer te bekijken. 

Dokter Joachim verzekerde me dat ik niets zou voelen. Dat klopt achteraf gezien niet helemaal. Het halve pilletje dat mijn afschuwelijke angst (veroorzaakt door de slachter) moest bedaren, maakte dat ik heerlijk high was. Ineens was alles grappig, en fijn. Ik was een beetje slaperig, maar vooral zen. 

Naar het schijnt (Lilimoens mama was de engel die met me mee ging), was ik de enige patiënt die uit de operatiezaal kwam met mijn schort, steriele muts en die blauwe schoenzakken nog aan. Naar het schijnt was ik ook de enige die de wachtkamer terug binnen slofte met een grijns tot achter mijn oren. Blijkbaar geeft dokter Joachim niet aan iedereen zo’n half pilletje.

Meteen na de ingreep kreeg je de operatie mee op video, alsof je achteraf met een zak chips en een cola nog eens rustig gaat bekijken hoe je oogflappen zijn opengesneden, je bol wordt belaserd, en de flapjes netjes weer worden dichtgemaakt. Als ik dat kon, had ik dat halve anti-angstpilletje ook niet nodig gehad. 

Ik vraag me af of er geluid op die band staat. Dat zou ik wel nog eens willen horen. Dokter Joachim moest namelijk aan één stuk door herhalen: “Wakker blijven, mevrouw Fleempaard, hou uw ogen open. Blijft u vooral naar het puntje kijken. En iets minder hard lachen, alstublieft.”

9 Responses to “Ik ben belaserd”

  1. ik deel uw ervaring gedeeltelijk,
    alleen kreeg ik na het opensnijden een kunststof lens in, gebeurde hetzelfde een aantal weken later aan de ander kant,
    en moest ik het doen zonder half pilletje… 😉

  2. Hilarisch en griezelig tegelijk!
    Ik blijf wel de rest van mijn leven rondlopen met een bril of lenzen, voor geen geld ter wereld laat ik in mijn ogen snijden 🙂

  3. 3 dagamma

    Nou Flora ik ben jaloers! Eerlijk waar.

    Wat leuk dat je dat hebt laten doen. Dat is dan ook weer een zorg minder. Ik ben ook ernstig aan het overwegen om het te laten doen want de airco op het werk en mijn lenzen zijn geen goed duo… Bovendien moet het heerlijk zijn om ’s ochtends te ontwaken en vanzelf te zien!

    Heel af en toe vergeet ik mijn lenzen uit te doen voor ik ga slapen en als ik dan terug wakker wordt: “Een mirakel!! Ik zie! Schat ik zie!” 🙂 Tot 2 seconden later blijkt hoe pijn het doet om te slapen met je lenzen…

  4. Blijkbaar dolle pret, zo’n belasering.
    *duwt z’n brilletje naar achter*

  5. Vroeger kreeg men na een operatie een verslag voor de huisarts mee, nu een filmpje van de operatie. Waar gaan we naar toe, zeg?

  6. 6 Flora Fleempaard

    @Gewebkijk: iewie, dat klinkt pijnlijk, zo’n plastic lens erin… Bij mij ging het normaal ook opgedeeld worden in 2 keren, maar dat zag dokter Joachim niet zitten: “U komt 1 keer, we geven u een pilletje, en dan bent u van uw schrik af.”

    @Greet: ik heb anders nog de rest van dat doosje pilletjes staan. Moest je je bedenken..

    @Dagamma: Het is de beste investering van mijn leven geweest. Ook handig in het zwembad: moet je niet meer tot tegen iemands neus zwemmen om te ontdekken dat het iemand anders’ schat is 🙂

    @Johan: achteraf wel, ja: vooral in de Brusselse metro met een soortement insectachtig kapje op elk oog.

    @Veerle: het is al een jaar of 5 geleden, hoor, dat ik die video meekreeg. Misschien krijg je tegenwoordig een Playstationspelletje waarin je je eigen oog moet uitschieten of zo, hihi! (lacht ze stoer, nu alles achter de rug is)

  7. @flora,
    geen zorg, het was/is volkomen pijnloos,
    er werd alleen bijgezegd, dat ik nooit meer mag boxen…

  8. 8 Soes

    Een beetje een late reactie… maar ik las “Ik ben belazerd” maar dan op z’n Amsterdams uitgesproken… ik wilde het ook wel, maar ik ben zo bang dat ik straks aura’s zie…. heb ik ooit ergens gelezen en nu ben ik er bang voor. Maar het lijkt me verrukkelijk: wakker worden en meteen scherp zien.

  9. 9 sana

    ikwilook….

    (dat laseren, mét zo’n pilletje 🙂 )


Geef een reactie

