Te laat

23Apr08

Het kwaad is al geschied. Je hebt, terwijl je je boordevolle winkelkar leegt op de band aan de kassa, in jezelf gedacht: “Waarom gaat het nu niet vooruit bij die mevrouw voor mij? Werkt haar bankkaart niet? Is ze in stukken van 5 cent aan het betalen, of wat?” Je bent niet gehaast. Het beweegt gewoon niet meer. Pas als je de tomaten als allerlaatste op de band legt, en opkijkt, schaam je je. Te laat. 

Er wordt een Aldimeneer bij geroepen voor “een ristorno van twee stuks”. Je kan niks aflezen op het gezicht van de kassierster. Maakt ze dit vaak mee? Zevenentwintig euro vijfentwintig moet ze betalen, de mevrouw voor me. Ze is best mooi, verzorgd, licht opgemaakt. Veertig, schat ik haar. Zachtbruine ogen. Zevenentwintig vijfentwintig. Zoveel heeft ze niet.

En je weet dat je naar haar staart, maar je kan je ogen niet afwenden, terwijl ze kiest, de mooie mevrouw, wat uit haar karretje ze niet echt nodig heeft. Ze kiest een pakje batterijen en zes appels, geeft het aan de ristornomeneer. Je kijkt hoe de kassierster de rekening opnieuw maakt en hoe het bedrag vermindert. Je ziet het briefje van twintig dat de mevrouw afgeeft. Vijfenveertig cent krijgt ze terug. Meer is er niet. 

En terwijl je je wc-papier in je kar legt, perziken in blik, kip, olijven, vers fruit,… en afrekent, schaam je je, wou je dat je haar die appels betaald had, dat je haar je kip gegeven had, je bananen, de olijven, de feta, alles. Te laat, natuurlijk. Rijkelijk laat.

6 Responses to “Te laat”

  1. 1 liza

    Ach, ’t kan toch zijn dat ze net dat briefje van 20 bij zich had, maar dat ze haar bankkaart thuis vergeten was ofzo? Zoiets zou mij toch ooit kunnen overkomen.

  2. Het is mij al gebeurd dat mijn bankkaart niet wilde en ik alles liet staan om thuis geld te halen. Gelukkig was het niet ver en had ik genoeg geld in voorraad.

  3. 3 greetepeteet

    Heb ik ook al eens zien gebeuren… M’n hart breekt op zo’n moment… =(

  4. 4 Isabelle

    Weet je, ik sta daar soms zelfs zo, te jongleren met kaarten op zoek naar een waar nog iets op staat.
    Veel meer mensen dan je zou vermoeden, hebben dat wel eens voor, denk ik.
    En als het tegen het einde van de maand is, en niet elke maand gebeurt, en je nog heerlijke spaghettisaus in de diepvries hebt zitten, en er intussen wel een huis afbetaald wordt, is dat allemaal nog geen ramp.
    Een mens wordt daar creatief van. Wij hebben heel goedkope gerechtjes die verschrikkelijk lekker zijn.
    Zou je mij die kip uit je eigen winkelkarretje geven? Ik denk het niet. Dat zou pas echt genant zijn.
    Dus heel goed dat je te laat was 😉

  5. 5 Sven

    zo mooi.. mijn boodschappen mag ze ook!
    Of jij de mijne als je de jouwe aan haar gaf.
    Zullen we anders samen koken?

  6. 6 Flora Fleempaard

    @Liza, Isabelle en Zeezicht: ik hoop dat jullie gelijk hebben… Maar stel dat ze echt niet genoeg geld had… Zoals Greetepeteet zegt: mijn hart brak. Misschien heb ik teveel fantasie, maar ik voelde echt de verscheurende keuze van batterijen voor het speelgoed van de kinderen hier laten, of de aardappelen…

    @Sven: ik was te laat om haar mijn spullen te geven, maar ik wil wel samen koken. Dan nodigen we haar en haar familie uit! En iedereen die honger heeft. Nè!


Geef een reactie

