“Houdt u van dieren?”

03Apr08

Het is gewoon niet eerlijk! “Houdt u van dieren, Juffrouw?”, vragen ze dan. Of “Vindt u de natuur belangrijk, mevrouw?”

Kijk op en je zit in de val. Reddeloos, alweer. En vermits ik van het opkijkende soort ben, wordt ik wekelijks aangesproken door mensen met een Greenpeace-, Unicef-, Gaia- of ander goededoelregenjasje aan en een map onder hun arm. Klaar om mijn rekeningnummer te noteren.

Ze zien het aan me, denk ik, dat ik van dieren hou, en van de natuur. Aan de andere kant gaan ze er misschien (terecht?) van uit dat iederéén van de natuur houdt.

Ofwel zie ik eruit alsof ik makkelijk te strikken ben. Alleen ben ik dat niet. En dat vind ik dan weer zielig. Voor de dieren, en voor die mensen die de moed hebben om al die “nee, danku”’s te aanhoren.



7 Responses to ““Houdt u van dieren?””

  1. 1 Anoniem

    Waarom dokter je al meteen een strategie uit om hen te ontwijken van zodra ze in je blikveld verschijnen? En waarom komt het besef van hun aanweigheid altijd samen met een gevoel van ergernis en een ontsnappingsdrang? En waarom voel je je schuldig net na je glimlachend maar toch wat blozend hebt gezegd “nee dank u” hoewel je van jezelf weet dat je Greenpeace, Oxfam, artsen zonder grenzen fantastische organisaties vindt.
    En waarom kunnen we op zo´n moment niet gewoon een sticker op ons voorhoofd kleven met: “ik bewonder jullie doorzettingsvermogen maar ik ga je toch geen geld geven”
    Misschien moeten we de volgende keer die mensen zelf eens “lastigvallen” en vragen wat de meest vriendelijke tactiek is om hen te laten merken dat je die dag toch precies geen zin hebt een een Bengaalse tijger te redden van uitsterving..

  2. @ Anoniem: amai, u heeft er wel goed over nagedacht.

  3. Ik hou ook van dieren en kinderen en unicef en alle kankerpatiëntjes, maar ze vragen alleen maar geld. En dat bijna op elke hoek van de straat. Je kan niet blijven geven, ik schaam me niet als ik zeg; nee, liever niet…

  4. 4 anoniem (vanaf nu: mienona)

    @lilimoen: toen ik in de metro de fluovestjes paraat zag staan en ze de (mijn!) weg naar de roltrappen blokkeerden, vond ik mijn eigen gedrag en het hunne perfect om er een blogstukje aan te wijden. Maar Flora was me voor.. Dus zal ik moeten wachten op een volgende ingeving voor ik mijn eigen blog start..

  5. Ik zeg altijd: ‘Nee, dank u’, maar besef nu dat die ‘dank u ‘ eigenlijk niet gepast is.

  6. Ik zeg vaak pijnlijk eerlijk hoe het zit: “Nee, ik heb er geen zin in vandaag.”
    Maar ik houd wel van dieren.

  7. 7 Flora Fleempaard

    ik ben duidelijk niet de enige die én van dieren houdt én ‘nee’ zegt.


Geef een reactie

