De ogen van juffrouw Maggie en de hand van meester Johan

13Jan08

“Flora is een flinke leerling. Ze mag naar het derde leerjaar!”, schreef juffrouw Hilde op mijn rapport. In juni 1986 leerde ik dat ik er dus ook zou komen in dit leven met een 6/10 op vraagstukken. Die “Niet te vlug. Eerst even nadenken.” kon je immers ook lezen als: “Het is nu al een rappe, meneer en mevrouw Fleempaard!” Nu ja, dat stond er niet helemaal…

Het jaar daarna vond juffrouw Denise trouwens dat 6/10 voor vraagstukken “Niets om je zorgen over te maken” was. I rest my case. Geen zorgen. Ik had 10/10 voor catechese. Ik kon de vraagstukken van het leven beantwoorden met parabels en de brieven van Paulus.

Ik fladderde door het vierde leerjaar, begeleid door de zachte hand en de mooie ogen van juffrouw Maggie. Daarna ging het mis. Gedaan met fladderen. Ik vond de tijd besteed aan zingen, tekenen en lezen totaal niet in verhouding met al dat ander spul waarbij nagedacht moest worden. Kon ik thuis gaan uitleggen wat “Wat was er aan de hand?” en “Je datums iets grondiger leren!” op mijn rapport stonden te doen. “Te weinig tekenen, mam” volstond helaas niet als uitleg.

Van het eerste leerjaar bevatten mijn archieven geen rapport. Ik geloof dat ik het in 1985 te druk had om me met futiliteiten bezig te houden. Ik ging met meester Johan trouwen, toen.

Bwards



One Response to “De ogen van juffrouw Maggie en de hand van meester Johan”

  1. catechese op een basisschool?
    Heftige toestanden op die Vlaamse scholen!


Geef een reactie

