Misplaatst

30Dec07

En dan zit je daar, op de eerste rij. In een kerk nota bene. Pal in het zicht van de pastoor, twee diakens, een lector en drie misdinaars. Een volwaardige delegatie van het vaticaan. Ze ziet je, die delegatie, veertien alziende ogen.

Niemand waarachter je je kan verschuilen als je door een megageeuw overvallen wordt (en nog één, en nog één) of stiekem in je agenda wil kijken. Geen rug die verbergt dat je de geloofsbelijdenis playbackt,
en hélemaal niemand om na te apen bij het rechtstaan en weer gaan zitten. Gokken dus.

Ik heb geen flauw idee wanneer en waarom bepaalde delen van een eucharistieviering rechtstaand en andere zittend gebeuren. Ik probeer er een logica in te vinden, maar net als ik denk hem gevonden te hebben, staat iedereen recht. Mis. Pure willekeur is het.

Ik voel me misplaatst hier.
Ik geloof dat ik een ketter ben…



3 Responses to “Misplaatst”

  1. o ye of little faith… 🙂

  2. 2 Sss...

    de vervreemding is
    het zachte schemeren
    van de religieuze verwondering
    in het geestelijke duister van onze tijd

    wees dan een ketter
    maar koester en cultiveer je verwondering
    zoek op een andere plaats
    maar hou niet op de Ander te zoeken

  3. 3 Flora

    @Gewebkijk: Word ik nu op een vuurtje gezet?

    @Sss: Amen.
    Mijn verwondering opgeven, nooit never jamais. Trust me.
    De Ander zoeken… Ik voel me zo’n beginneling. Maar ik geniet wel van het uitzicht onderweg.


Geef een reactie

