Halleflang

28Nov07

Zo eens om de zoveel jaar, meestal ergens in de lentekriebelmaanden, scheer ik mijn haar af. Niet helemaal af, natuurlijk, dat zou te koud zijn. Zes millimeter laat ik staan. Dat is de langste stand van mijn tondeuse.
Dus lengen de dagen, en dan beslis ik mijn haar in te korten. Druppeltje olie op het machien, tuinstoel op het gras, ik in mijn ondergoed.

Een klein beetje akelig is het wel, toch telkens weer. En het kriebelt, al dat zachte haar dat op mijn schouders valt. Maar bovenal is het kicken. De adrenaline. Achteraf een bosje Flora in het gras.
En een fris hoofd met grote ogen. Wanneer niemand kijkt telkens even wrijven, tegen de richting in, want dat voelt zo lekker.

Maar nu dus: als je van 6 millimeter komt, is 11 centimeter lang. Dat is haar dat ’s morgens raar doet, dat is haar waar gel in kan, haar waar handen door kunnen woelen. Dat is het resultaat van maaanden geduldig wachten. Elf centimeter is géén kort haar.
Gisteren, een vage kennis: Waarom heb jij eigenlijk kort haar?
Flora (verwonderd): Ik heb geen kort haar.
Vage kennis: Jawel, hoor!
Flora (lichtjes geprikkeld, want baas over eigen hoofd): Ik heb helemáál geen kort haar.
Vage kennis mompelt iets en druipt netjes af.
Flora (roept vage kennis na): Ellefcentimeter!! Halleflangisdat!

Laat het een les zijn.



4 Responses to “Halleflang”

  1. Dat zou ik ook nog wel eens willen.
    En dan een hoofdje à la Sinead o Connor er bij.

  2. 2 S**

    Kan je er het kapje niet afhalen? Bij de mijne wel en dan scheert ie tot op ’t vel. Het gevoel van dat velleke erna… Doen!

  3. 3 Flora

    Dat kapje kan er zéker af, maar ik vrees dat mijn hersenen zouden bevriezen, joh!


  1. 1 Dassen en pakken en dreads « Flora Fleempaard

Geef een reactie

