Wat niet weet

24Aug07

Ik zou dit moeten weten.

Ik ben er zeker van.

Ik schaam me.

Het klinkt simpel.

Dat zal het ook wel zijn.

Maar ik weet het niet.

Bij fysica moet ik het gezien hebben, dat is duidelijk.

Het is overduidelijk iets fysica-achtigs.

Het zou kunnen dat ik éven niet oplette op het moment dat we dit zagen.

Het zou ook kunnen dat ik met grote ogen naar het bord zat te turen en me afvroeg waar mevrouw Fysica het begot over had.

Ik was barslecht in fysica.

Ik zag het gewoon niet.

Echt, echt niet.

Het is natuurlijk ook de schuld van die verbouwing. Als die goed gegaan was, hadden we nu een vloer, en dus een keuken, en dus een oven waar een hele pizza van Dr Oetker in past.

Maar goed, dat is nu niet zo.

Met als gevolg dat ik nu naar een pizzadoos sta te staren en mijn geheugen afzoek naar een formule om erachter te komen hoe lang en op hoeveel graden een halve pizza in de oven moet, als een hele pizza er 15 minuten in moet op 200°. Ik heb fysica nodig.

Het is niet zozeer dat ik zal verhongeren als ik het antwoord niet vindt. Lilimoen zou die 2 halve pizza’s gewoon in de oven zwieren zonder nog maar naar de instructies te kijken. En dat is wat ik uiteindelijk ook doe.

Maar ik kan er niet tegen.

Ik wil het weten.

Het kan toch niet dat ik volwassen ben en dit niet weet.

Dat geeft toch een raar nasmaakje aan twee halve pizza’s.



19 Responses to “Wat niet weet”

  1. dit dillema, weerhoudt voorlopig elke pizzasmaak…

    het is,
    dat ik van mijzelf niet mag doorgaan met hier telkens als eerste te reageren,
    anders zou ik u onmiddelijk uit uw lijden verlossen…
    uw

  2. hmmmm … fysica was nu ook nie mijnen sterkste kant, maar volgens mij moet n’en halven pizza er evenlang in hoor en ook op 200°. Ben benieuwd hoe hij op je bord terecht gekomen is.

  3. Amai, tis toch geen magnetron. De warmte komt gelijkmatig van onder en boven bij een warmtespiraal. En van alle kanten bij een heteluchtoven. Aangezien een pizza plat is, is er geen binnenkant of iets dergelijks die langzamer op kan warmen. Bij een cake was dit anders geweest.
    Dit wordt gezegd door iemand die van zijn leven geen fysica heeft gehad, maar wel een brave huisvrouw is.

  4. Vrouwe Flora,
    Ik heb er geen verstand van, maar ik ben het niet helemaal eens met Vrouwe Saskia en Heer Fernand.
    1 pizza = 15 minuten, dus 1/2 pizza = 15 minuten/2 = 7:30 minuten is mij wat te symplistisch.
    Ik hou het op ‘geen 15 minuten, maar ook niet de helft daarvan… iets tussen die twee in… zo’n 11 minuten…
    Kunt U nog volgen?
    Maar ik ben te laat, zeker?
    Desalniettemin een groet.

  5. 5 Flora

    @Gewebkijk: ik hou het niet meer langer! Verlos mijhij!!

    @Saskia en Fernand: net iets knapperiger dan de bedoeling is

    @Oker: en dan nu in niet-brave-huisvrouwentaal? Ik ben namelijk veel, maar helaas geen brave huisvrouw…

    @Johan: Dat was ook één van mijn opties. Maar die klonk zo weinig wetenschappelijk dat ik toch maar voor de Saskia-optie gegaan.

  6. Ja, de saskia-optie klopt per definitie. Want zoals de brave huisvrouw al zegt: er is geen binnenste dat groter of minder groot is. De kaas en de groenten hebben tijd nodig om door te garen of te smelten en een stukje champignon doet er in zijn eentje net zo lang over als met zijn tweetjes.

  7. Voor het eerst op je weblog en meteen aan het denken (én googlen) gezet!
    Ik heb namelijk het gevoel dat het niet geheel onder dezelfde bereidingsvoorwaarden kan zijn, omdat er gelijke warmte te verdelen is over een minder grote inhoud. Ik heb volkomen geen verstand van die zaken, maar het lijkt me min of meer logisch dat de ovenstand dan óf lager zou kunnen zijn óf de bereidingstijd minder lang.

    Het is inmiddels mosterd na de maaltijd, maar ik zapte dan ook wat laat in op het pizza vraagstuk.

    Is er niet iemand die dit wetenschappelijk kan verhelderen?
    Ik zou willen dat ik een professor was ..
    of had.

  8. 8 Flora

    Hoi, Maartje! Welkom!
    Ja, dat had ik dus ook, het vermoeden dat ofwel de stand, ofwel de temperatuur lager moesten.
    We hebben hier drrringend een professor nodig.

    @iedereen *LUID*: Heeft er iemand een professor op overschot die we hier even mogen lenen?

  9. luister maar naar professor zezunja…😉

  10. 10 lilimoen

    Ok, zaterdag eten we een halve pizza, dan zullen we het vlug weten.
    We doen de helft van de voorgeschreven minuten. Ik volg Zezunja wat de theorie betreft.

  11. nou, dat doe je dan dus niet..!

    lees nog maar eens goed, wat ze zegd…
    ,,een stukje champion, doet er in zijn eentje net zolang over om te garen, als twee stukjes”…

  12. wat ze zegt…
    *bloos*

  13. Dank voor je welkom🙂

    Ik vroeg mij even af hoe het met de pizza is gegaan.

    En heb ik hier en daar nog wat rondgevraagd
    ivm het warmte en inhoud principe,
    maar .. de meningen zijn verdeeld.
    Zolang de pizza maar smaakt, heb ik besloten

    *da’s niet helemaal waar,
    ik houd mijn ogen/oren open en mocht ik het verklarende licht zien/horen, dan laat ik het alsnog weten *

  14. Hoi Flora,

    Na veel over je gelezen te hebben bij Lilimoen je hier te treffen!
    Niet dat ik zo’n oude rot ben, maar toch: Welkom in Blogland!

    Oké, ik lees: “een formule om erachter te komen hoe lang en op hoeveel graden een halve pizza in de oven moet, als een hele pizza er 15 minuten in moet op 200°. Ik heb fysica nodig.”

    Aangezien ik fysicus ben, zal ik even mijn best doen het probleem eer aan te doen en het toch simpel te houden. Ahum! (schraapt keel…)

    Dit probleem wordt natuurkundig gezien beschreven dmv Fourier’s warmtevergelijking. (zie bijv http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_equation of http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtevergelijking ) Een historisch ongeloofelijk belangrijke vergelijking! Een enorme hoeveelheid moderne analyse heeft haar bestaan te danken aan deze vergelijking. Het is wiskundig gezien een vrij eenvoudige vergelijking en vele oplossingen zijn gekend. Zullen we het toch maar zonder die formule waar je om vroeg proberen?

    Uiteraard doet een groter volume van hetzelfde materiaal er langer over om op te warmen. Maar…een pizza is plat en dan is dat effect in sommige gevallen niet zo groot. Stel dat de warmte komt van een bovengeplaatste spiraal met de afmetingen van een volledige pizza. Een kleinere pizza voelt dan vooral de spiraal recht boven hem zit. De tijd zou dan wel wat korter zijn, maar heel zeker niet de helft!

    Belangrijk is ook of er ontooid moet worden of niet. Een fazeovergang vergt een hoeveelheid energie die evenredig is met het volume. Dan zal het effect van het verschil in volume juist weer zwaarder doorwegen.

    Een cullinair argument mogen we in deze niet over het hoofd zien: sommige ingredienten dienen nu eenmaal een bepaalde tijd aan een zekere temperatuur blootgesteld te worden om lekker te smaken.

    De champignons gaar, de kaas gesmolten.
    Smakelijk!

    PS: ik lees nu pas alle reacties en zie dat veel van mijn argumenten al aangehaald zijn! Ach, waarom heb ik eigenlijk een studie gedaan? Om kort te gaan, ik sluit me aan bij de argumenten van Oker en Maartje, en met de eindconclusie van de Drs.

    In de ijdele hoop hier en daar toch nog wat nieuws of nuances toegevoegd te hebben aan dit belangrijke praktische probleem, teken ik met meeste hoogachting,

    Sven

  15. 15 Lilimoen

    @ Sven: hiervan ben ik ongelooflijk onder de indruk. Slik.

  16. 16 Anoniem

    Mocht het een troost zijn: ik denk niet dat Palmers dit geweten had…

  17. Ooit ben jij voortvarend gaan bloggen.
    Nu staat het bloggen blijkbaar al weer een tijd stil.

    Een reden?
    Ik zou het niet weten.

    Al weet ik zeker dat jij het nu wel weet.

    Vriendelijke groet,


  1. 1 Nietsvermoedende googelaars « Flora Fleempaard

Geef een reactie

