Het mysterie van de schoenen op de autosnelweg

20Aug07

Eén van de vele dingen (wordt vervolgd, beloofd) die ik me afvraag, is: wat doen toch al die schoenen op de autosnelweg? En, daarbij aansluitend, ben ik nu echt de enige die zich die vraag stelt?

Er liggen veel schoenen op de Belgische pechstroken. En met veel bedoel ik “beduidend meer schoenen dan er statistisch gezien toevalligerwijs op de pechstrook terecht zouden kunnen komen”. Niet dat ik ook maar iets van statistiek ken (ik heb mijn studierichting gebaseerd op de eliminatie van alle richtingen waarin ook maar iets wiskundigs aan te pas kwam), maar toch…

Ik beschik over best wat verbeeldingskracht, en als ik dan weer een schoen of (wat me dan helemaal verbouwereert) twéé verdwaalde schoenen voorbijrijd, doe ik echt wel pogingen om er een realistische verklaring voor te verzinnen. Uitgebreide sanitaire stops, nieuwe schoenen die tussen Brussel en Gent ineens schreeuwen om aangetrokken te worden, instant zweettenen, uit de hand (of voet) gelopen autoruzies,…

Maar dan nog, niets verklaart het ongelooflijke aantal.

En wat het nog erger maakt: het zijn steevast mannenschoenen. Geen kinderslofjes die bij het minste zuchtje wind uitfloepen, of pumps die van pure blarenellende uit het raam gezwieperd worden. Gewone, degelijke mannenschoenen.

Stiekem geeft me dat wel een kick, zo’n onopgelost mysterie.
Maar toch zou ik graag weten wie die schoenen strooit.



12 Responses to “Het mysterie van de schoenen op de autosnelweg”

  1. Grappig… ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Dit mysterie vraagt om een oplossing.

  2. Ik doe een poging: werklieden rijden toch rond met emmers, houten balken, ladders, doeken en ander werkmateriaal in hun laadbak van de auto. Ik denk dat daarin ook schoenen gelegd worden en dat die op die manier uit de auto waaien.

  3. Jawel, óók kinderschoentjes. En dat vind ik dan zó tragisch!

  4. 4 Flora

    @Pascal: misschien bestaan er boeken over, of artikels in soortement X-files-tijdschriften! Zoek jij de boeken, dan doe ik de tijdschriften?

    @Lilimoen: maar waarom leggen ze daar schoenen in? Omdat ze alleen op pantoffels de cabine van hun auto mogen betreden?

    @Zezunja: neenee, die zijn juist helemaal niet tragisch! Kinderen verliezen toch de hele dag van alles? Da’s hun job, joh!

  5. Maar ik denk altijd dat zo’n kind toch op zijn minst uit de auto moet zijn geslingerd om zijn schoentje op de pechstrook te verliezen…
    *nauwverholen snik*

  6. 6 tina

    oooh ja, dat vraag ik me ook elke keer af. Het is ook altijd 1 schoen, nooit een paar. Want een paar zou nog op sluikstorten kunnen wijzen. Neenee, het is altijd 1. Ik schrik dan altijd en denk onmiddellijk het ergste. “Oei, hier is iemand zwaar gewond geraakt, voet er volledig af”. Die voet hebben ze dan mee, om weer aan de mens vast te naaien. Zo’n dingen. Ik dacht er zelfs niet bij na dat het gewoon uit de laadbak zou kunnen gevallen zijn. Ja, dat zal het wel zijn. Mijn doemdenken altijd.

  7. 7 Flora

    Oh, wat moeten jullie slapeloze nachten hebben, van al die triestige scenario’s… ocharme.
    Laten we het dan inderdaad maar op de laadbak houden. Hoewel…😉

  8. 8 Tiggie

    gesprek tss mijn vent en mij, na het zonet lezen van dit stukje stel ik hem de vraag:

    ik: ahaa, weet jij waarom er zoveel schoenen op de pechstrook liggen? (ik mag graag zijn nuchtere, uitgesproken en vaak intelligente uitleg horen)
    hij: (droog, uitgestreken gezicht) accidenten natuurlijk!
    ik: (effe aarzeling, damn) maar het zijn er zoveel- kan toch allemaal niet van ongevallen zijn?
    hij: weet ge wel hoeveel accidenten er zijn? kijk maar es op’t BIVV, daar kan je alle stats vinden.

    tot zover… mijn conclusie, Flora, je bent net als mij een romantische naïeve ziel met teveel fantasie, ik dacht ook eerder aan spannende stops en leuke anecdotes van weddenschappen/strippoker onderweg waarbij bepaalde partijen hun schoenen ea moesten “lozen” (en (mannen) schoenen zijn te zwaar om zomaar weggeblazen te worden, vandaar, anders zou je ook slipjes enzo zien liggen)…

  9. 9 PUM

    Ik vind ’t prettig om slingbacks aan te hebben, alleen komen die bandjes telkens onder mijn hielen terecht zodat ik loop te klepperen. Er slipt ook nogal vaak zo’n schoen van m’n voet, daar moet ik meestal erg om giechelen maar het gebeurt ook weleens terwijl ik achterop de motor zit bij mijn minnaar!
    “Hoo, stop, me schoen!!!” Maar hij vindt ’t meestal te gevaarlijk om zomaar te stoppen zodat m’n arme verloren schoen op ’t asfalt achterblijft….

  10. 10 Flora Fleempaard

    Mysterie opgelost!

  11. 11 OUWE MAF

    Néé Flora, niks opgelost!
    Hoe kan dat, zie jij langs de Belgische wegen alleen maar mannenschoenen liggen? Ik zelf heb ’t liefst mijn zwarte muilen aan, die zitten lekker los zodat er nogal makkelijk een van mijn voet kan glippen. Als ik met die muilen aan op de fiets stap moet ik erg opletten om niet per ongeluk een van mijn muilen te verliezen. Bij verkeerslichten blijft nogal eens een muil achter, daar ben ik dan uitgeslipt terwijl ik wegreed. Maar echt een muil kwijtraken is me nog niet overkomen!
    Hier in Nederland zie je wel op allerlei plekken een verloren damesschoen liggen, ik heb daar al heel wat foto’s van genomen.

  12. 12 ouwe maf

    Nou, ’t is gebeurd hoor, ik heb een van die zwarte muilen verloren! Van de week, ik had wat gedronken en reed ’s avonds laat naar huis met maar aan één voet een muil. Bijna thuis merkte ik opeens: oh shit, me muilen, ik heb er nog maar één aan, waar is me linkermuil?! Teruggereden maar nergens een achtergebleven muil zien liggen dus met de smoor in naar bed, laat opgestaan. Nieuw paar van die muilen uitgepakt (ik had drie paren gekocht) en ’s middags naar de supermarkt. Bij de kassa komt ’n oudere dame achter me staan:
    “O meneer, hebt U ook zulke keurige muilen aan, zitten ze niet erg los?”
    “Beetje wel mefrâh, hoe dat zo?”
    “Wel toen ik vannacht werd thuisgebracht door mijn schoonzoon zag ik net zo’n muil verloren op straat liggen! Ik dacht nog, och wat ligt daar ’n keurige muil, stel je voor, per ongeluk een van je muilen verliezen! Het lijkt wel een nieuwe muil, zonde hoor, ik heb die muil opgeraapt…..”
    Ik heb mijn verloren muil terug en die mevrouw ’n boeket bloemen.


Geef een reactie

