Mijn duivenpotenprobleem

30jul13

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een duivenpotenprobleem.
Of nee wacht, dat is niet waar. Ik heb geen duivenpotenprobleem. Ik heb een duiventenenprobleem. Dat is correcter.

Ik ben dan wel van oorsprong een boerenbuitenmeisje, maar eigenlijk ben ik een stadsmens. Zet mij op een vierkante kilometer met een Kruidvat, een cinema, een H&M of drie, tien schoenenwinkels en minstens acht terrasjes, en ik ben content.

Tot mijn achttiende leverde dat geen enkel probleem op. Toen woonde ik namelijk bij een provinciestad waar alle duiven normale tenen hadden. Had ik toen geweten wat een luxe dat is…

Toen ging ik studeren, en kwam ik in een andere stad terecht. Ook met Kruidvat, H&M, schoenen, etcetera, dus op dat gebied geen enkel probleem. Tot ik de duiven beter bekeek!

(Oh ja, voor wie het niet weet: ik ben nogal een dierenvriend, en van dierenleed word ik misselijk.)
Al jaren vraag ik me af waaraan het ligt. Zijn het de studenten? Gebruikt men er martelmethoden om vogels van de daken te houden? Opereert er een bende die het op duivenvoeten gemunt heeft?
Het klinkt allemaal even onlogisch, maar het is een feit dat 70% van de duiven die ik in het stadscentrum tegenkom, gemangelde tenen hebben. Of te weinig tenen. Verdwenen tenen. Geen tenen. Omgebogen tenen. Halve tenen. Gewonde tenen. Auw. Auw. Auw.

Ik woon nog altijd in mijn studeerstad. Het is hier goed, met twee Kruidvaten, twee H&M’s, meer schoenenwinkels dan mijn budget aankan, twee cinema’s en ontelbare terrasjes. Maar ik kan de duiven hier niet in de ogen kijken zonder triestig te worden. Want ze hebben bijna allemaal pijne tenen.

One Response to “Mijn duivenpotenprobleem”

  1. heb ik nog niet opgemerkt, misschien maar best :-(


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

