Ik schreef dit niet op zaterdagavond, en ook niet in pyjama

16mrt13

U weet het, of u weet het niet, maar in dat geval weet u het bij deze: ik ben single. Al een poosje nu, maar de vorige keer dat ik single was, is al erg lang geleden, dus eraan wennen kost me nogal wat tijd.

Facebook is sowieso een communicatiekanaal waarop mensen zich van hun beste kant laten zien. Uitgebreid beschrijven waar ze op vakantie zijn geweest, niet waar ze hun ondergoed kopen. Foto’s posten van het uitgaan, niet van de dag erna, dat soort dingen. Je coole kant tonen en de andere kant… Welke andere kant?
Heel menselijk, dat filteren van informatie. Ik merk alleen dat de gaatjes van die filter verkleinen als je single wordt.

(Oh ja, nog even dit. Ik schrijf dit stukje in de je-vorm. Niet omdat ik het over u heb, maar omdat ik veralgemeen. Totaal onterecht en veel te kort door de bocht, natuurlijk. Maar ik doe het lekker toch. Omdat ik niet graag toegeef dat dit over mezelf gaat. Ik ben namelijk cool en ongenaakbaar en altijd goedgezind.)

Er zitten fases in het single-leven na een lange relatie. In eerste instantie ben je er rotsvast van overtuigd dat je nooit meer een relatie wil. Je gaat de rest van je leven alleen trotseren, en als je die vervelende rouwfase eenmaal voorbij bent, ga je beginnen trainen voor de marathon en serieus werk maken van die promotie. Maar eerst nog een stukje chocolade…
In die eerste fase fungeert Facebook als een soort geruststeller van vrienden en kennissen. Je post een vrolijke uitspraak op dat ene moment in de week dat je je enigszins vrolijk voelt. Waarmee je natuurlijk niet wilt zeggen hoe content je bent met je nieuwe laarzen, maar dat er wel meer dan een relatiebreuk nodig is om jou klein te krijgen. Waardoor je vrienden meteen weten dat je nog leeft, ook al reageer je niet op hun e-mails. Handig. En je krijgt een instant-egoboost, want het staat zwart op wit: alles gaat goed met je.

Die fase van bovendien-is-de-liefde-overschat gaat, willen of niet, voorbij. Op een dag betrap je jezelf op de gedachte dat je woning te groot is voor jezelf en twee poezen, en kom je, uiteraard volkomen per ongeluk, op een datingsite terecht. Heel misschien wil je de liefde toch nog eens een kans geven, ooit.
Niet dat je potentiële partner zich onder je Facebookvrienden bevindt, maar iets posten op zaterdagavond lijkt ineens toch niet meer zo’n goed idee. Dan word je namelijk verondersteld op stap te zijn, en niet in pyjama onder een fleece dekentje met een kater op je schoot in de zetel te hangen. Misschien kan het zelfs nuttig zijn om terloops te laten vallen dat je fijne vrienden, een boeiende job en een eigen huis hebt. Zonder daarbij te vermelden dat je nog negenentwintig jaar moet afbetalen vooraleer dat huis effectief van jou is, natuurlijk.

En dan, het overvalt je zelfs een beetje, ontmoet je iemand van wie je denkt: “Hmm. Grappig, slim, én een lekker kontje. Die wil ik misschien wel beter leren kennen.” En je maakt, want zo gaat dat tegenwoordig, de fijne fout van Facebookvriendjes te worden met deze persoon. Niet ‘fout’ in de absolute zin, natuurlijk. Maar handig is anders. Want nu moet je écht wel een goeie indruk maken. Nu moet je ervoor oppassen om zeker niet meer dan twee poezenfilmpjes per week te posten, want een crazy cat person zijn is niet sexy. Drie weekavonden na elkaar online zijn betekent dat je geen hobbies hebt, dus je gaat maar één keer per uur héél eventjes op Facebook kijken om te zien of de betreffende persoon je misschien een bericht gestuurd heeft. En je doet je uiterste best om Gevat uit de hoek te komen. En intelligent. En interessant, en al die andere dingen waarvan je denkt dat je ze moet zijn om aantrekkelijk gevonden te worden. Facebook wordt officieel vermoeiend.

En dan komt er misschien een dag waarop je je realiseert dat je verliefd bent. Uiteraard weet je niet of het gevoel wederzijds is, en je wil het alleen weten als dat wel het geval is. Laten we in elk geval hopen dat Facebook tegen dan uitgestorven is, want dan moet je pas echt tegen jezelf beschermd worden. Het wordt dan namelijk echt belangrijk dat je jezelf profileert als de ideale vrouw, met foto’s die bewijzen dat je geniet van het leven alleen, dat je niemand nodig hebt, en dat iemand zelfs van geluk zou mogen spreken als jij je perfecte single leventje zou opgeven voor een relatie. Maar tegelijk zit je wel met dat vlinder-wolkjes-allesismooi-gevoel dat je de onweerstaanbare drang geeft om melige muziek te posten. Dat verraderlijke gevoel dat je influistert dat het ok is als je de versie van Kings of Leon kiest ‘omdat die eigenlijk best wel ruig klinkt, toch?’
Nee. Laten we hopen dat de Facebookserver platligt als die dag ooit komt.



5 Responses to “Ik schreef dit niet op zaterdagavond, en ook niet in pyjama”

  1. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat je zelfs in het allerprilste begin van iets nieuws jezelf moet kunnen zijn. Als hij/zij je niet interessant vindt zoals je echt bent, dan is het niet de ware Jacob(a). Wat ik zelf het leukste vind aan het begin van een nieuwe relatie is dat gevoel dat je iemand gevonden hebt bij wie je jezelf kunt zijn, iemand die niet alleen snapt dat je zaterdagavond in je pyjama in je zetel zit maar iemand die zelfs graag gezellig bij jou in de zetel zou willen zitten. Dus laat dat “je beste beentje voorzetten” maar voor wat het is, of beperk het misschien tot een flatterende outfit dragen op de eerste paar dates. ;) De ware jou komt sowieso naar boven vroeg of laat dus heeft het weinig zin om tijd en moeite te steken in het voorkomen daarvan. :)

  2. 2 Flora Fleempaard

    Ik ben het volkomen met je eens, Greet. Alleen is het zoiets als snoepen: voor “je” het weet, zit je alweer met je hand in de doos…

  3. 3 ka(bou)ter

    Bij mij was de enige uitweg iemand te vinden die geen facebook profiel heeft. Ze worden zeldzaam maar het is me gelukt. Trouwens, iemand die een kater op schoot niet cool vindt die heeft helemaal niets van het leven gesnapt. Die moet maar buiten blijven, alleen op stap, op zoek naar z’n eigen kater ;-) xxx

  4. 4 Marius

    Juist om het feit dat ik als jongste thuis helemaal niet uit mocht en in die tijd nog helemaal geen media als facebook of internet bestonden bleef ik een behoorlijke tijd single hoewel dat vroeger ook weer anders heette. Lekker gemaakt door verhalen van je vriendjes van je leeftijd zat ik tandenknarsend thuis. Om één of andere duistere reden moest ik op zaterdagavond om 6 uur thuis zijn waar de douchecel voor me klaarstond om een halfuurtje later fris gewassen aan tafel te komen om te eten en de verdere avond verplicht in pyjama t.v. te kijken, in de tijd van die quizzen zoals met Fred Oster en spel zonder grenzen.
    Later begreep ik dat mijn moeder er heel huiverig voor was dat ik ook snel iemand zou tegenkomen als ik uit zou gaan, vandaar de ketting die om me heen werd gelegd, juist op stapavond. Was ik op voormelde tijd niet thuis dan moest ik de reden opgeven waarom ik zo laat was, ik had tenslotte de hele dag gehad om buiten te zijn.
    Mijn vleugeltjes verder uitslaan kon ik eigenlijk pas op mijn 21e, toen pas de volwassenleeftijd, absoluut nog wereldvreemd in verhouding tot die leeftijd.
    Uiteindelijk op mijn 28e de deur gehuwd uitgegaan. Of mijn moeder om het feit ooit gehuild heeft weet ik niet, dat ze het als prettig heeft ervaren geloof ik niet. Ze bleven nu toch echt met zijn tweetjes over.

  5. als het zo belangrijk is om prefect over tekomen op facebook dan zal ik wel nooit geen partner meer vinden vrees ik, ben zowat elke avond online en heb minstens 50 foto’s van mijn kat in mijn fotoalbums, maar ik schaam me niet zo snel meer als vroeger. Ik heb me er al lang bij neergelegd dat ik een (crazy) catlady ben, maar wie zegt dat dat niet cool is ?


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

