Ochtendgroetcultuur

09jan13

Omdat mijn (niet meer zo heel) nieuwe job inhoudt dat ik nauw samenwerk met mensen van vijf verschillende directies, draai ik een paar maanden mee in elk van die diensten. Ik ben vorige week begonnen in directie nummer drie.

Dat is telkens weer aanpassen. Nieuwe plek, nieuwe buren, nieuwe taken, nieuwe gewoonten.

Na een week vergis ik me toch al niet meer van verdieping of bureau. Maar wel van ochtendgroet.

Toen ik in de organisatie toekwam, en dus startte bij directie één, dacht ik gewoon dat de ochtendgroet in deze organisatie het handje was. Ik heb me proberen aan te passen, maar het voelt zo formeel om die vier naaste collega’s elke ochtend een hand te geven, dat ik het opgegeven heb. Zelf ben ik er één van “Goeiemorgen, Jan! Hoe gaat het?”, zonder aanrakingen, dus daarbij heb ik het gehouden. We werken nog altijd goed samen, dus ik denk niet dat ze het me kwalijk nemen.

Dienst twee was makkelijk: daar zijn ze allemaal van “Goeiemorgen, Flora! Hoe gaat het?”, op één oudere heer na. Een handje voor Luc, dus, en al de rest gewoon spontaan.

Maar nu, in dienst drie, zijn we met vijftig. En het zijn zoeners, mijn nieuwe buren.

Ik ben geen zoener. Ik kus mijn vrienden niet, tenzij ze jarig zijn, en dan nog. Dat betekent niet dat ik hen niet graag zie, maar gewoon dat ik geen zoener ben. Ik vind het wel mooi om te zien dat bepaalde mensen zo ongeveer iedereen een klopje geven of een zoen, of zelfs knuffelen, maar bij mij zit dat er niet ingebakken.

Maar nu maak ik dus deel uit van directie drie, heb ik vijftig ochtendkussende collega’s, en ben ik een zoener.

3 Responses to “Ochtendgroetcultuur”

  1. 1 Athena

    Elke ochtend? Jemig… Ik ben ook meer een “Goedemorgen!”-mens. Wel zo efficiënt.

  2. Hier op het werk wordt er volop gezoend, elke ochtend krijgt iedereen een zoen. De mannen zoen ik niet, maar daarin ben ik van de weinigen, onder mannen wordt er hier evengoed gezoend.
    De charmes van werken in Wallonië…

  3. Ik zit nu ook in Brussel waar ik met voornamelijk Walen werk, en dat zijn ook allemaal zoeners. Voor een “goedemorgen”-mens is dit aanpassen geblazen … zeker als je zelf eens later binnenkomt en dus iedereen kan rondgaan :-)


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

